SELAMAT HARI GURU 16 MEI 2015

May 16, 2015
SELAMAT HARI GURU 16 MEI 2015 | Assalamualaikum w.b.t . Sempena Hari Guru pada hari ni, Mimin ucapkan Selamat Hari Guru buat Ibu, Cik Mie, Feka Feka,  makcik-makcik Mimin, Mrs Yatt, Cikgu cikgu sekolah Mimin dan semua cikgu yang bergelar cikgu. 

Guru merupakan seorang yang sangat mulia dan baik. Dulu, Mimin kat sekolah suka tidur kat sekolah. Almaklumlah student asrama kan. Haha. taktau kenapa di lebelkan mcm tu. tapi kalau cikgu sains pertanian jumpa mimin sekarang mesti dia nak tanya macam macam. sebab mimin tak guna betul masa kelas dia. huahua.. tidur jee . pebret tidur time subject sains pertanian dgn sejarah. hahhaha.

Guru merupakan seorang yang sangat mulia dan baik. Dahulunya, saya memang pernah dirotan, dimarah kerana kenakalan suatu ketika dahulu. Kadang kala kerja sekolah tidak disiapkan, ponteng kelas, jarang/ lewat masuk ke kelas kerana ada hal yang tidak dapat dielakkan dan banyak hal lain yang mungkin tidak perlu saya nukilkan disini, tetapi perkara utama yang saya ingin tekankan disini adalah semangat mereka yang tidak pernah jemu mengajar dan mendidik saya. Kini, saya kekal dalam menuntut ilmu dan insyaAllah hingga ke akhir hayat. Perlu juga diingatkan agar jangan sempitkan pemikiran kita dengan konsep guru ini. Sesiapa yang mendidik, menasihati dan memberi ilmu kepada kita, dia lah guru. Fikir-fikirkan. Di sini saya ingin kongsikan serba sedikit berkaitan tentang sejarah hari guru, moga dapat membawa kita terus-menerus dalam menghargai pengorbanan seorang guru yang sanggup mendidik kita semua.

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Guru merupakan seorang yang sangat mulia dan baik. Dahulunya, saya memang pernah dirotan, dimarah kerana kenakalan suatu ketika dahulu. Kadang kala kerja sekolah tidak disiapkan, ponteng kelas, jarang/ lewat masuk ke kelas kerana ada hal yang tidak dapat dielakkan dan banyak hal lain yang mungkin tidak perlu saya nukilkan disini, tetapi perkara utama yang saya ingin tekankan disini adalah semangat mereka yang tidak pernah jemu mengajar dan mendidik saya. Kini, saya kekal dalam menuntut ilmu dan insyaAllah hingga ke akhir hayat. Perlu juga diingatkan agar jangan sempitkan pemikiran kita dengan konsep guru ini. Sesiapa yang mendidik, menasihati dan memberi ilmu kepada kita, dia lah guru. Fikir-fikirkan. Di sini saya ingin kongsikan serba sedikit berkaitan tentang sejarah hari guru, moga dapat membawa kita terus-menerus dalam menghargai pengorbanan seorang guru yang sanggup mendidik kita semua.

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Guru merupakan seorang yang sangat mulia dan baik. Dahulunya, saya memang pernah dirotan, dimarah kerana kenakalan suatu ketika dahulu. Kadang kala kerja sekolah tidak disiapkan, ponteng kelas, jarang/ lewat masuk ke kelas kerana ada hal yang tidak dapat dielakkan dan banyak hal lain yang mungkin tidak perlu saya nukilkan disini, tetapi perkara utama yang saya ingin tekankan disini adalah semangat mereka yang tidak pernah jemu mengajar dan mendidik saya. Kini, saya kekal dalam menuntut ilmu dan insyaAllah hingga ke akhir hayat. Perlu juga diingatkan agar jangan sempitkan pemikiran kita dengan konsep guru ini. Sesiapa yang mendidik, menasihati dan memberi ilmu kepada kita, dia lah guru. Fikir-fikirkan. Di sini saya ingin kongsikan serba sedikit berkaitan tentang sejarah hari guru, moga dapat membawa kita terus-menerus dalam menghargai pengorbanan seorang guru yang sanggup mendidik kita semua.

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Guru merupakan seorang yang sangat mulia dan baik. Dahulunya, saya memang pernah dirotan, dimarah kerana kenakalan suatu ketika dahulu. Kadang kala kerja sekolah tidak disiapkan, ponteng kelas, jarang/ lewat masuk ke kelas kerana ada hal yang tidak dapat dielakkan dan banyak hal lain yang mungkin tidak perlu saya nukilkan disini, tetapi perkara utama yang saya ingin tekankan disini adalah semangat mereka yang tidak pernah jemu mengajar dan mendidik saya. Kini, saya kekal dalam menuntut ilmu dan insyaAllah hingga ke akhir hayat. Perlu juga diingatkan agar jangan sempitkan pemikiran kita dengan konsep guru ini. Sesiapa yang mendidik, menasihati dan memberi ilmu kepada kita, dia lah guru. Fikir-fikirkan. Di sini saya ingin kongsikan serba sedikit berkaitan tentang sejarah hari guru, moga dapat membawa kita terus-menerus dalam menghargai pengorbanan seorang guru yang sanggup mendidik kita semua.

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Guru merupakan seorang yang sangat mulia dan baik. Dahulunya, saya memang pernah dirotan, dimarah kerana kenakalan suatu ketika dahulu. Kadang kala kerja sekolah tidak disiapkan, ponteng kelas, jarang/ lewat masuk ke kelas kerana ada hal yang tidak dapat dielakkan dan banyak hal lain yang mungkin tidak perlu saya nukilkan disini, tetapi perkara utama yang saya ingin tekankan disini adalah semangat mereka yang tidak pernah jemu mengajar dan mendidik saya. Kini, saya kekal dalam menuntut ilmu dan insyaAllah hingga ke akhir hayat. Perlu juga diingatkan agar jangan sempitkan pemikiran kita dengan konsep guru ini. Sesiapa yang mendidik, menasihati dan memberi ilmu kepada kita, dia lah guru. Fikir-fikirkan. Di sini saya ingin kongsikan serba sedikit berkaitan tentang sejarah hari guru, moga dapat membawa kita terus-menerus dalam menghargai pengorbanan seorang guru yang sanggup mendidik kita semua.

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Guru merupakan seorang yang sangat mulia dan baik. Dahulunya, saya memang pernah dirotan, dimarah kerana kenakalan suatu ketika dahulu. Kadang kala kerja sekolah tidak disiapkan, ponteng kelas, jarang/ lewat masuk ke kelas kerana ada hal yang tidak dapat dielakkan dan banyak hal lain yang mungkin tidak perlu saya nukilkan disini, tetapi perkara utama yang saya ingin tekankan disini adalah semangat mereka yang tidak pernah jemu mengajar dan mendidik saya. Kini, saya kekal dalam menuntut ilmu dan insyaAllah hingga ke akhir hayat. Perlu juga diingatkan agar jangan sempitkan pemikiran kita dengan konsep guru ini. Sesiapa yang mendidik, menasihati dan memberi ilmu kepada kita, dia lah guru. Fikir-fikirkan. Di sini saya ingin kongsikan serba sedikit berkaitan tentang sejarah hari guru, moga dapat membawa kita terus-menerus dalam menghargai pengorbanan seorang guru yang sanggup mendidik kita semua.

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Guru merupakan seorang yang sangat mulia dan baik. Dahulunya, saya memang pernah dirotan, dimarah kerana kenakalan suatu ketika dahulu. Kadang kala kerja sekolah tidak disiapkan, ponteng kelas, jarang/ lewat masuk ke kelas kerana ada hal yang tidak dapat dielakkan dan banyak hal lain yang mungkin tidak perlu saya nukilkan disini, tetapi perkara utama yang saya ingin tekankan disini adalah semangat mereka yang tidak pernah jemu mengajar dan mendidik saya. Kini, saya kekal dalam menuntut ilmu dan insyaAllah hingga ke akhir hayat. Perlu juga diingatkan agar jangan sempitkan pemikiran kita dengan konsep guru ini. Sesiapa yang mendidik, menasihati dan memberi ilmu kepada kita, dia lah guru. Fikir-fikirkan. Di sini saya ingin kongsikan serba sedikit berkaitan tentang sejarah hari guru, moga dapat membawa kita terus-menerus dalam menghargai pengorbanan seorang guru yang sanggup mendidik kita semua.

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ

Sejarah Hari Guru
Guru (dari bahasa Sanskrit) ataupun dikenali juga sebagai pengajar, pendidik, Mudarris dan pengasuh merupakan tenaga pengajar dalam institusi pendidikan seperti sekolah atau tiusyen (kelas bimbingan). Dalam zaman modern ini guru juga merupakan istilah yang digunakan untuk seorang yang pakar dalam sesuatu bidang misalnya management guru merujuk kepada seorang yang pakar dan handal dalam bidang pengurusan. Di peringkat universiti, guru diberi gelaran tutor atau pensyarah. Lazimnya guru perlu mahir dalam sesuatu mata pelajaran serta diperkukuhkan pula dengan pengetahuan dalam bidang pedagogi atau sains prinsip pengajaran.
Dari segi agama pula misalnya agama Hindu dan Sikh, guru mempunyai maksud yang lebih tinggi. Ia biasanya merujuk kepada para pendita yang mempunyai ilmu mendalam dalam hal-hal kerohanian.
Hari Guru di Malaysia disambut pada 16 Mei setiap tahun sebagai penghargaan kepada para guru. Tarikh ini dipilih sebagai Hari Guru kerana pada haribulan yang sama dalam tahun 1956 Majlis Undang-Undang Persekutuan Tanah Melayu (Federal Legislative Council) telah menerima cadangan-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran (Report of the Education Committee) sebagai dasar pelajaran bagi negara kita. Dokumen tersebut yang dikenali sebagai Laporan Razak (Razak Report) telah menjadi Dasar Pelajaran Kebangsaan semenjak itu.

Di tempat-tampat lain bagaimana? Dia Amerika, Kanada, negara Asia yang lain, tanah-tanah arab lain juga bagaimana? Tentunya di setiap negara mempunyai sejarah dan ceritanya yang tersendiri. Dan melalui jalan sejarah itu, mereka juga akan melalui hari-hari yang tentunya berbeza dengan rakyat negara kita yang terdahulu. Hasilnya, sambutan yang diraikan sepeti hari guru ini juga berbeza.

Di Amerika contohnya, sambutan hari guru ini disambut pada hari Selasa pertama dalam bulan Mei. Persatuan Pendidikan Kebangsaan di sana menyatakan bahawa sambutan hari guru ini adalah untuk menyambut dan menghargai segala sumbangan para guru kepada masyarakat.

Di India berbeza pula. Hari guru disambut bersempena oleh presiden negara mereka yang kedua yang juga merupakan seorang pendidik yang amat berdedikasi. Hari guru yang disambut pada 5 September itu sesetengahnya diraikan dengan pelajar-pelajar senior akan mengambil alih tugas mendidik pada hari tersebut sebagai penghargaan kepada guru-guru mereka.



Tarikh 16 Mei dipilih sebagai Hari Guru kerana pada tarikh yang sama dalam tahun yang sama 1956, Majlis Undang-Undang Persekutuan Tanah Melayu (Federal Legislative Council) telah menerima cadangan-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran (Report Of The Education Commitee ) sebagai dasar pelajaran negara kita. Dokumen tersebut dikenali sebagai Laporan Razak, telah menjadi Dasar Pelajaran Kebangsaan semenjak hari itu.
1. Menitikberatkan peranan guru dalam pembinaan kebangsaan (termasuk perpaduan dan integrasi), pembangunan negara dan perkhidmatan kepada masyarakat.
2. Menarik perhatian ibu bapa , murid dan orang ramai kepada peranan penting kaum guru dalam masyarakat Malaysia.
3. Memupuk semangat perpaduan ikhtisas dan muhibbah di antara guru.
4. Meninggikan martabat dan taraf guru dalam masyarakat.
5. Memberi peluang untuk memajukan kecekapan guru melalui seminar, persidangan, melanjutkan pelajaran dan sebagainya.
6. Menilai secara objektif peranan guru dengan berlatarbelakangkan Malaysia dan mengambil langkah-langkah supaya peranan itu lebih berkesan.

2 beleter:

Fyda Noh said...

Begitu pula sejarah sambutan hari guru.

Sama lah kita. saya pun asyik tertidur je dalam kelas sampai terbawa2 ke zaman uni..

zulhilmitempoyak said...

selamat hari guru ye cikgu2. :)

Powered by Blogger.
Back to Top