#Cabaran20Hari | Erti Puasa bagi Mimin

June 27, 2015
#CABARAN20HARI |Erti Puasa bagi Mimin | Hari ni dah masuh 10 Ramadhan. Alhamdulillah. Pengertian puasa bagi Mimin adalah menahan lapar dan dahaga serta perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa dari terbit fajar hingga terbenam matahari.  Haa! Maksudnya kalau tengah amik wuduk tuu jangan ler sampai hang minum teruihh air paip tuu. Dah jatuh hukum batal puasa teruihh x sah puasa hang hari tuu. Melainkan hang terlupa diri hang tuu puasa tanpa berniat. Haaaa.. acenggitu lee fahaman Mimin. 


Apa kata awak awak sahut #cabaran20Hari ni. Kat atas ni ada gambar list #cabaran20Hari sampai 6 dulu.  Good Luck !



DEFINISI PUASA, 
Menurut BAHASA, Puasa adalah MENAHAN sesuatu, baik makanan, minuman, kata-kata atau gerakan.
Menurut ISTILAH, Puasa adalah MENAHAN DIRI dari hal-hal yang membatalkan puasa baik dari makan, minum, hubungan suami istri; dengan disertai niat; mulai terbitnya fajar hingga terbenamnya matahari.

PERINTAH WAJIB BERPUASA,

Firman Allah SWT:
“Hai orang-orang yang beriman diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu, agar kamu bertaqwa.” (QS Al-Baqarah: 183)

“Bulan Ramadhan bulan yang di dalamnya diturunkan Al-Qur’an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang haq dan yang bathil) maka barangsiapa mendapatkannya hendaklah ia puasa.” (QS Al-Baqarah: 185)

KEDUDUKAN NIAT DALAM PUASA
Niat menurut bahasa adalah KEHENDAK
Niat menurut istilah adalah berkehendak menjalankan sesuatu untuk beribadah kepada Allah SWT
Kedudukan niat

Niat wajib dilakukan dari malam hari dalam puasa fardhu dan tidak wajib dalam puasa sunnah. Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa tidak berniat puasa sebelum fajar, maka tiada puasa baginya.” (HR Abu Dawud, Tirmdzi)

Tentang puasa sunnah, Aisyah ra meriwayatkan:“Pada suatu hari Rasulullah SAW masuk ke rumahku, beliau berkata: “Adakah engkau memiliki sesuatu (makanan)? “Saya berkata: “Tidak, ya Rasulullah.” Maka beliau berkata: “Jika demikian saya berpuasa.” (HR Muslim)



JANJI-JANJI ALLAH SWT BAGI ORANG-ORANG YANG BERPUASA

Dengan rahmat dan kasih sayangNya, Allah SWT mendorong kita untuk berbuat baik dan beribadah dengan sungguh-sungguh, Allah SWT memberikan janji-janji yang sangat menggiurkan bagi orang-orang yang beriman. Diantara janji-janji tersebut adalah:

“Tiada seorang hamba yang berpuasa di jalan Allah, kecuali Allah SWT akan menjauhkan dia di hari itu tujuh puluh tahun dari neraka.” (HR.Bukhari-Muslim)

“Setiap amal anak Adam akan dilipatgandakan, setiap kebaikan sepuluh kalilipat hingga tujuh ratus kali lipat. Allah SWT berfirman, kecuali puasa ia adalah untukKu, Akulah yang akan membalasnya, ia tinggalkan nafsunya, makannya, karena Aku.”(HR.Bukhari)

“Barangsiapa puasa di Bulan Ramadhan, ia tahu larangan-larangannya, ia juga menjaga apa yang harus dijaga, akan dihapuskan semua dosanya yang telah lalu.” (HR.IbnuHibban)

“Barang siapa puasa karena iman dan mengharap pahala dari Allah SWT, ia akan diampuni semua dosanya yang telah lalu.”(HR.Bukhari Muslim)

“Sesungguhnya di surga itu ada sebuah pintu yang disebut “Rayyan”, akan masuk dari pintu ini di hari kiamat semua orang yang puasa, dan tidak yang lain. Jika mereka telah masuk, pintu akan ditutup, dan tidak akan masuk kedalamannya seorangpun.” (HR.Bukhari-Muslim) 


3 beleter:

shamiera osment said...

slmt berpuasa..

Nazlee Ismail PCL said...

selamat berpuasa Min.. sama2 kita menjaga amal puasa kita supaya berkat dan segala amalan berlipat ganda . InsyaAllah.

aizamia3 said...

Moga Ramadhan kali ni lebih bererti buat kita semua..

Powered by Blogger.
Back to Top