Nescafe 3 in 1 Penyebab Sakit Buah Pinggang?

Tahukah anda, Nescafe 3 in 1 Penyebab Sakit Buah Pinggang?

Macam korang semua tau, Nescafe nih memang tinggi kandungan kafein. Nak tau apa lagi effect effect kafein nih sebernarnya? Antaranya berdasarkan pengalaman aku sebab aku suka minum Nesacafe. Dah laa mimin addicted dengan nescafe T.T Ada kesan sampingan rupanya nescafe ni.  


Apa itu kafein?

Kafein nih adalah sejenih bahan kimia a.k.a sejenis dadah yang terdapat dalam daun ataupun tumbuh tumbuhan. Rasa kafein nih pahit dan memberi kesan buruk kalau di consume secara berterusan, dengan banyak dalam kuantiti yang banyak.

Sekiranya kafein diambil, kafein akan merangsang sistem saraf manusia dan kemudian akan meningkatkan level kepekaan seseorang, memberi tenaga dan of course tahan mengantuk.

nestle

Kalau macam tuh, apa effect Nescafe nih sebenarnya?

  • Cenderung kepada penyakit osteoporosis, yang mana badan kekurangan kalsium dek kerana kafein yang mengurangkannya. 
  • Kencing yang sangat kerap, yep, SANGAT kerap kalau kerap minum Nescafe. Aihh, berapa banyak kerap dah 
  • Susah nak tidur. Agak lah jugak. Keadaan dia mengantuk tapi tak berapa boleh nak tidur. Ha macam tu lah lebih kurang.

Macam mana dengan Nescafe 3 in 1?

nestle
Nescafe 3 in 1 ni pun boleh tahan jugak kemerbahayaan dia tau tak. Nescafe 3 in 1 boleh merosak buah pinggang manakala krimer yang terdapat di dalam campuran ini merosak jantung. Krimer ini bukan diperbuat dari susu tetapi adalah dibuat dari kelapa sawit (non dairy creamer)
  • Boleh merosakkan buah pinggang. Buah pinggang tak jual kat kedai tau? Jaga elok elok.
  • Jugak membahayakan jantung. Bahaya macam mana tu tak payah tanya. Kalau dah nama bahaya tuh, bahaya jugak.

Apa-apa pun, Bukanlah tak boleh minum kan. Minum tetap takde masalah. Pandai-pandai buat kawal sikit cara penggunaan dan peminuman tuu. Takat mana mau minum dalam sehari samalah macam rokok. Hahaha! Semua benda kalau over-consumed akan ada kesan buruk. Betul tak? So, whatever you do, kesihatan nombor satu. Ceh, macam iklan Kementerian Kesihatan pulak, hihi

3 Comments