Review | The Good Dinasor

The Good Dinasour | Recommended movie to watch !
Mimin sarankan awak semua tengok cerita ni. Sebab banyak pengajaran yang boleh di dapati dalam cerita ni. Mimin nangis kot tengok cerita ni. Sebab teringat arwah apak. Al fatihah.


The Good Dinasour | Merupakan film animasi terbitan Pixar Animation Studios. Film ni berkisahkan cerita tentang Arlo. Dua petani Apatosaurus bernama Henry (Jeffrey Wright) dan Ida (Frances McDormand), melahirkan tiga orang anak: Libby (Maleah Padilla), Buck (Marcus Scribner), dan binatang bongsu Arlo (Raymond Ochoa).

parents arlo

Libby dan Buck mudah menyesuaikan diri dengan kehidupan dan tanggungjawab mereka di ladang mereka (bila berani, nanti akan tandakan tapak kaki).

cop kaki pakai lumpur

Arlo si penakut

Pengawas silo
sifat malu-malu Arlo ini menjadikan tugas beliau sukar untuk beliau. Dalam usaha untuk memberi Arlo rasa tujuan, Henry meletakkan dia menjadi pengawas menjaga silo mereka untuk perosak dan membantu beliau menubuhkan perangkap.

Pada suatu hari, perangkap berjaya menangkap Caveboy liar, tetapi Arlo terlalu keberatan untuk membunuhnya dan Arlo dah lepaskan caveboy tu. Ayah Arlo, Henry sangat kecewa. Henry bawa Arlo menemaninya untuk mengesan Caveboy melalui jurang dan cuaca mula hujan.


Arlo dirinya tercedera semasa mengesan Caveboy, Henry memutuskan balik.ke rumah seperti banjir kilat berlaku dan muncul serta merta besar-besaran. Henry hanya berjaya menyelamatkan Arlo sebelum dia dihanyutkan dan terbunuh.

Tanpa Henry, Arlo mesti membantu Ida (maknya) dengan menuai tanaman sebelum salji pertama.

Semasa membantu emaknya. Arlo dapat mengesan Caveboy di dalam silo, Arlo mengejar caveboy dalam keadaan marah, yang kedua-dua mereka jatuh ke dalam sungai di mana Arlo kepalanya terkena ke batu dan terhantuk lalu Arlo tidak sedarkan diri.


Arlo bersendirian untuk meneruskan hidup untuk kembalik ke rumahnya. Dalam masa yang sama, dia sukar untuk mencari makanan. Caveboy itu sebenarnya trman Arlo. Dia berusaha untuk berikan Arlo makanan dan akhirnya caveboy tu memberikan kepadanya beberapa buah beri untuk arlo makan.


Arlo masih tak kenyang. Dan meminta caveboy untuk dapatkan Caveboy membawa Arlo kepada pokok berry di mana mereka diserang  dengan ular. Pergaduhan Caveboy dan menangkis ular yang amazes Arlo.


A Forrest Woodbush berdekatan Styracosaurus bernama (Peter Sohn), juga kagum dengan kehebatan fizikal yang Caveboy ini, cuba untuk memanggil beliau dengan nama, tetapi dia hanya bertindak balas kepada Arlo yang memanggil namanya "Spot."


Selepas perjalanan bersama-sama untuk sepanjang hari, Arlo merungut tentang keluarga yang hilang dan tak percaya diri kepada Spot.


Spot yang mendedahkan bahawa ibunya sendiri dan bapa mereka telah mati. Keesokan harinya, kejadian ribut tanah dan Arlo teringat ribut yang mengambil kehidupan ayahnya, mereka pergi untuk keselamatan sendiri.

Keesokan harinya, Arlo bangun untuk mencari Spot sahaja yang perlu ditempuhi oleh band fanatik pterodactyls terdiri daripada Nyctosaurus bernama Thunderclap (Steve Zahn) dan hujan lebat rakan sejenayah beliau (Mandy Freund) dan Coldfront (Steven Clay Hunter).

Pterodactyls berubah menjadi kejam karnivor. Selepas mereka mendapati spot berada di tempat persembunyian,


Arlo dan spot larikan diri dan mencari tempat untuk menyelamatkan diri dan mereka terjumpa sepasang Tyrannosaurus bernama Nash (AJ Buckley) dan Ramsey (Anna Paquin) yang kedua-dua wad pterodactyls off.

Arlo dan spot kemudian bertemu Nash dan bapa Ramsey Butch (Sam Elliot) yang bersetuju untuk membenarkan kedua-dua mereka menyertai parti mereka jika mereka boleh membantu mereka mengesan sekumpulan Longhorns mereka telah hilang.


Spot berjaya menghidu mereka dengan Arlo menemui kehadiran "Rustlers." Atas arahan Butch itu, Arlo kena buat Rustlers keluar, yang diturunkan untuk menjadi satu kumpulan yang diketuai oleh Velociraptors Bubbha (Dave Boat) sedang mencuri kumpulan Butch itu.

Butch dan anak-anak cuba untuk menangkis Rustlers, Arlo berjaya menyerang kedua-dua mereka yang membolehkan Butch untuk menakut-nakutkan mereka pergi untuk selamanya.

Dengan Butch, Nash, dan Ramsey kini sepenuhnya menghormati Arlo, dia membantu membawa mereka ke arah kawasan tanah air mereka. .

Seperti ribut lain mula menghampiri mereka, Thunderclap dan pterodactyls kembali dan menyerang kedua-dua, kali ini adegen untuk mengambil spot pergi jauh dan meninggalkan Arlo di belakang.

Arlo terperangkap dalam akar anggur, Arlo mendapati Henry menghampiri Arlo dan membawa Arlo pegi dan kembali ke arah rumah, tetapi Arlo mengakui menyayangi kepada Spot dan memutuskan untuk menyelamatkan spot yang menjadikan bapanya berbangga sebelum dia hilang.

Penuh dengan keazaman, Arlo menyerang pterodactyls yang mengepung Spot di sungai dan kedua-dua mereka berjaya membuang mereka ke dalam air di mana mereka tak dapat hidup lagi.

banjir kilat kembali dan tanah runtuh besar ke dalam sungai dan mencetuskan torrent. Arlo melompat untuk menyelamatkan Spot dan kedua-dua mereka terbawa-bawa ke arah air terjun.

Arlo berjaya berenang ke Spot dan berpegang kepadanya kerana kedua-duanya jatuh, dengan Arlo membawa Spot ke pantai di mana dia perlu Spot sedar kembali.

mereka menerusi perjalananya kembali, Arlo dan Spot kedua-duanya mendengar panggilan daripada keluarga penghuni gua. Di mana suara mereka datang atas bukit mengawasi ladang Arlo ini.


Dengan berat hati, Arlo membolehkan Spot untuk kembali dengan mereka dan kedua-dua mereka mengucapkan selamat tinggal dan menangis bersama dengan penuh kasih sayang.

Arlo teruskan perjalanan bersendirian. Arlo akhirnya kembali pulang kepada ibu dan adik-adiknya, dan dia dibenarkan untuk meninggalkan lumpur jarinya pada silo di antara bekas-bekas ibu dan bapanya.

2 Comments