Review | The Doll (Indonesia) 2016

Filem seram dari Studio Hitmaker, sekali lagi berkisarkan legenda bandar di Bandar Parijs van Java. Filem bertajuk The Doll. Diarahkan dan diterbitkan oleh Rocky Soraya, idea ceritanya pun berasal dari dia. Adakah The Doll boleh menjadi filem seram yang 'baik'?


SINOPSIS THE DOLL


Anya dan Daniel pindah ke rumah baru di Bandung. Di satu kawasan lapang yang mahu dibangunkan terdapat pokok yang tidak boleh ditebang. Disebabkan cerita-cerita dari orang-orang tempatan. Disebabkan tidak mahu dipecat, Daniel mengarahkan seseorang untuk menebang pokok yang adanya anak patung disitu. Daniel membawa pulang anak patung dari lokasi projek tempat dia bekerja. Anya yang pembuat anak patung dengan senang hati meletakkan anak patung itu di rumah mereka. Ternyata dulu anak patung itu adalah milik seorang anak kecil bernama Uci yang meninggal dunia ketika Uci dan seluruh keluarganya dibunuh secara keji dalam rompakan.

Kejadian aneh bila anak patung yang berpindah tempat sendiri, loceng pintu yang bunyi tanpa ada orangnya dengan meninggalkan nota ajak bermain bersama, suara anak kecil pada malam hari, dan menunjulkan diri nketika hari hujan. Apa yang sebenarnya berlaku?
Kesimpulannya, cerita The Doll ni.. banyak tak logiknya. Sebab babak klimaks Daniel kena tikam dengan gunting selepas Anya dirasuk oleh Uci. Tapi, tak mati. hahaha. tengok laa sendiri macam mana Daniel mati. Apa kaitannya Daniel dengan anak patung tu. Sebab Daniel tebang pokok ke atau sebaliknya..  Kasi 3.5 bintang untuk cerita ni..

11 Comments