Selamat Hari Wanita 2017

Hari Wanita Sedunia yang jatuh pada 8 Mac setiap tahun, ini adalah hari yang besar disambut untuk memperingati kejayaan wanita dalam bidang ekonomi, politik dan sosial. Selamat hari wanita buat wanita diluar sana.

SEJARAH HARI WANITA

Menurut sejarah, pada tahun 1917 dua juta tentera Rusia terbunuh dalam perang yang mengakibatkan wanita Rusia mengambil jalan-jalan pada hari Ahad terakhir pada bulan Februari dipanggil "Bread and Peace". Pemimpin politik menentang bantahan itu, tetapi tindakan tetap dilakukan untuk Czar (raja) di Rusia apabila ia turun takhta dan kerajaan sementara mengiktiraf hak wanita untuk mengambil bahagian dalam pilihan raya.

Hari bersejarah jatuh pada 23 Februari pada kalendar Julian yang digunakan di Rusia atau 8 Mac, mengikut kalendar Gregorian atau kalendar SM. Hari Wanita Dunia sebelum ini telah hilang, tetapi dengan kebangkitan feminisme pada 1960-an, perayaan ini disambut lagi sehingga akhirnya pada tahun 1975, Bangsa-Bangsa Bersatu mula menaja Hari Wanita Sedunia sebagai perayaan Antarabangsa dikhaskan untuk semua wanita di dunia.
 
Sambutan ini juga untuk memperingati peristiwa-peristiwa dalam api Triangle Shirtwaist Kilang di New York pada tahun 1911 yang mengorbankan 140 wanita kehilangan nyawa mereka.

1 Comments