Tips: 4 Panduan membeli Handphone

Sebenarnya, mimin takde laa pandai sangat nak belek-belek fon ni macam mana. Tapi, apapun sedikit banyak tips ni berguna untuk panduan korang semua. 



Panduan membeli handphone

1. Ram.
Ram mempengaruhi hang ke tak hang hp. Ram kecik, phone tak bolek bukak banyak apps sekaligus, dan akan hang. Seeloknya elakkan membeli phone yang mempunyai ram 512mb. Cari yg sekurang-kurangnya 1 gb ke atas. 2gb kalau boleh lagi bagus.

2. Brand.
Elakkan beli brand tidak terkenal seperti leagoo, ninetology dan lain-lain. Hal ini dapat menyukarkan anda mencari accessories dan sparepart repair. Terutamanya casing, susah nak dapat casing ninetology atau leagoo di kedai-kedai handphone 3 tahun akan datang.

3.Value phone.
Cari phone yang at least ada harga lagi walaupun second. Seperti iphone, samsung, sony, nokia dan banyak lagi. Elakkan phone seperti ninetology. Pengalaman ibu mimin sendiri yang dah beli phone ninetology U9P1+ harga 300+. lepas 3 bulan. nak tolak kat kedai. paling tinggi dia amik ialah rm50. Takpe lah, pakai lagi. Bila masuk tahun ke 3 pulak. Nak cari spare batery pun dah tak jumpa.

4. Memory phone.
Memory phone agak penting, kerana kebiasaannya apps yang nk didownload akan disimpan di dalam memory phone dan bukan memory card a.k.a SD card. SD card hanya boleh menyimpan lagu, gambar, dan sesetengah apps dan lain-lain. Jika memory phone anda hanya 4gb, system phone anda akan makan 2 gb dan anda hanya tinggal 2 gb sahaja. Selepas menghampiri 2gb. Phone anda tidak boleh download apps dari playstore. Dan akan dapat warning "Sorry your phone storage is insufficient to download this apps" masalah yang seringkali dihadapi oleh pengguna telefon pintar di malaysia.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dan antara perkara-perkara lain yg patut dilihat juga adalah dari segi ;
  • Processor, Camera (optional kalau suka selfie dan nak gamba lawa),
  • Internet punya line, sama ada 3g or 4g. 4g lebih pantas dari 3g punya internet.

1 Comments