Movie | Ola Bola (2016)

Ola Bola menampilkan gabungan barisan pelakon baru dalam mapan, termasuk Bront Palarae (gambar) membawa watak Rahman yang bertugas sebagai pengulas sukan, Chee Jun Cherng sebagai Tauke, Muhd Luqman Hafidz Fauzi sebagai Ali dan Saran Kumar Manokaran sebagai Muthu.

Tauke a.k.a Chee Jun Cherng
Ia menceritakan kejayaan dan kekentalan semangat ditonjolkan pemain bola sepak untuk berjuang demi mengharumkan nama negara.

Muthu a.k.a Saran Kumar Manokaran
Bola sepak Malaysia pernah mencatat sejarah harum suatu ketika dulu apabila menjadi antara pasukan gergasi Asia.

Gol ! Gol ! Gol ! Gollllll !

Ketika itu bukanlah aneh untuk Malaysia mengalahkan Jepun atau Korea Selatan - dua negara yang kini sudah muncul beberapa kali dalam saingan Piala Dunia


Walaupun Ola Bola menceritakan dunia bola sepak sebenar suatu masa dulu, setiap karakter yang muncul dalam filem berkenaan adalah rekaan semata-mata.


Kerana percaya dengan keunikan dimiliki oleh bola sepak, Chiu juga menjadi antara jutaan peminat yang menjadikan Allahyarham Datuk Mokhtar Dahari sebagai idola.


Chiu sendiri pernah menjadi penyerang utama pasukan bola sepak di sekolahnya.


Dengan minat mendalam itulah Chiu terdorong untuk menghasilkan filem yang diharapnya mampu memberi inspirasi dan membangkitkan semangat juang dalam generasi muda ketika ini.


Menurut Chiu, dia membawa misi penting apabila cuba memberi sentuhan terbaik ke atas Ola Bola.


“Saya mahu menyuntik semangat ke dalam diri anak muda agar mereka kembali percaya kepada skuad bola sepak negara kita,” katanya.



First impression sebelum tengok OLA BOLA ni cakap, alah.. mesti sama je macam citer melayu lain. Nanti raya dah keluar kat astro. Fuhh ! Bila dah tengok. Nora kasi 5 bintang !!! Superb. Dulu sukan bola sangat dosanjung sangjung, bersepakat dan bersemangat. Kalau sekarang-sekarang.  Macam mana? 

2 Comments