60 jenis barangan makanan akan dikenakan GST

Sedar tak sedar, sudah masuk 2 tahun wujudnya GST di Malaysia. So, serba sedikit berkaitan GST ni kita sedia maklum yang GST bermaksud Cukai Barang dan Perkhidmatan (Goods and Services Tax, GST) cukai nilai tambah dan cukai berdasarkan perbelanjaan di Malaysia. GST mula berkuatkuasa pada 1 April 2015 dengan kadar piawai sebanyak 6 peratus. Cukai Jualan (berkadar 10%) dan Cukai Perkhidmatan (berkadar 6%) dimansuhkan selepas berkuatkuasanya pengenalan cukai GST. Pengenalan cukai GST bertujuan untuk mereformasikan sistem percukaian negara, mempelbagaikan sumber pendapatan negara, dan meningkatkan kecekapan pungutan cukai. Malaysia menjadi sebahagian daripada lebih 160 buah negara di dunia yang melaksanakan sistem cukai nilai tambah sebagai sebahagian daripada sumber pendapatan negara. 

GST Malaysia

60 jenis barangan makanan di kenakan GST

Terkini, Lebih daripada 60 jenis barangan makanan yang biasanya tidak digunakan oleh rakyat Malaysia akan mempunyai Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang dikenakan ke atas mereka bermula 1 Julai. Ini termasuk makanan laut tertentu, sayur-sayuran, buah-buahan, teh, kopi, rempah dan mi. Jabatan Ketua Pengarah Kastam Datuk Subromaniam Tholasy mengesahkan laporan itu dan berkata kenyataan penuh akan dikeluarkan hari Isnin 19 Jun 2017.

Jenis baru yang akan dikenakan GST termasuk ikan belut, ikan todak dan buah-buahan yang diimport seperti avokado, buah ara, anggur, nectarines, ceri dan beri. Untuk maklumat lanjut, boleh klik kat sini gst.customs.gov.my atau www.federalgazette.agc.gov.my.
Maksudnya, lepas raya minggu depan harga tinggi. Mana yang nak langkah berjimat, korang boleh sediakan awal barang-barang yang akan naik harga. Kalau macam aku ni, kena standby mee banyak-banyak kat dapur. Hahaha.

GST baru ke atas item barang baru ditarik balik

TERKINI.. Tiada makanan tambahan akan tertakluk kepada Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) pada 1 Julai, seperti yang dilaporkan pada mulanya. Ketua Pengarah Jabatan Kastam Datuk Subromaniam Tholasy maklumkan keputusan untuk membatalkan perintah itu, yang akan menyaksikan lebih daripada 60 barangan makanan dikenakan cukai, dibuat setelah mendapat maklum balas daripada Kementerian Kewangan.
"Media setempat telah melaporkan bahawa beberapa barangan makanan berkadar sifar akan dikenakan GST 6% mulai 1 Julai, merujuk kepada Perintah GST (Zero Rated Rated) (Pindaan) (No.2) 2017 yang diwartakan pada 6 Jun .

"Jabatan Kastam Diraja Malaysia telah merujuk perkara itu kepada Kementerian Kewangan untuk maklum balas dan memutuskan bahawa pesanan itu dibatalkan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Semalam, beberapa laporan mendakwa bahawa lebih daripada 60 item makanan akan diambil dari senarai nilai nol dan tertakluk kepada cukai, termasuk sayur-sayuran, buah-buahan dan makanan laut tertentu. Ini termasuk belut, ikan pedang, sayuran beku, marjerin, dan buah-buahan yang diimport seperti alpukat, aprikot, anggur, ceri dan pic.Laporan itu membawa media sosial menjadi kegilaan, dengan netizens mempertanyakan keperluan untuk memasukkan lebih banyak item makanan penting dalam senarai GST, terutama pada musim perayaan Hari Raya.


 
Sumber awal dari http://www.thestar.com.my/news/nation/2017/06/19/gst-on-more-than-60-food-items-from-july-1/#PIACuuZCAe7mHEST.99

5 Comments