KELEBIHAN MERAWAT KULIT WAJAH DENGAN MASKER KUNYIT

Kebayakkan wanita yang masuk ke dapur pasti hanya menggunakan kunyit sebagai salah satu bahan masakkan yang akan menjadikan penyedap masakkan. Nak nak masakan India yang sering menggunakan kunyit dalam masakan kerana memiliki cita rasa yang kuat. Tahukah korang, kunyit banyak manfaatnya terutamanya untuk kecantikan. Antaranya warna kuning berwarna kunyit bertindak sebagai antioksidan dan anti-radang yang kuat sebagai antiseptik. Kunyit diketahui mengandungi anti-penuaan,  antioksidan dan sifat anti-radang. 

Di samping itu, kunyit mengandungi banyak nutrien seperti serat, kalsium, vitamin dan mineral sehingga tidak menyebabkan kesan sampingan yang berbahaya kepada kulit. Dalam erti kata lain, sifat anti-penuaan kunyit berkesan dalam mengekalkan kulit yang sihat dan menjadikan wajah kelihatan muda.

CARA BUAT MASKER KUNYIT


Hidup di bandar besar dan mempunyai aktiviti yang sibuk sering membuat muka kelihatan kusam. Mukanya menjadi kusam kerana tekanan dan persekitaran terbuka, menjadikan kita kurang yakin. Untuk menjadikan wajah kita lebih bersih dan berkilat lagi, ia boleh diperoleh dengan penjagaan dan produk penjagaan muka. Walau bagaimanapun, untuk mendapatkannya, kita memerlukan bayaran yang besar. Bukan itu sahaja, kesan sampingan juga boleh memudaratkan kulit wajah. Nah, untuk bekerja di sekitar seperti ini ada cara semula jadi yang telah terbukti menjadikan kulit wajah bersih dan bercahaya dengan menggunakan kunyit.



Kunyit secara klinikal terbukti dapat menghalang protein yang menyebabkan keradangan, radikal bebas, dan radiasi ultraviolet. Di samping itu, kunyit juga terbukti dapat membantu meningkatkan keanjalan kulit, dan mencegah kedut dan bintik hitam akibat cahaya matahari. Oleh itu, tidak ada kesilapan jika kita menggunakan bahan semulajadi ini untuk merawat kulit muka, seperti masker kunyit berikut:
  • Asas Masker Kunyit
Masker kunyit buatan sendiri ini sangat mudah dibuat dan sangat baik untuk kulit walaupun bahannya tak banyak. Manfaat kunyit disokong dengan madu dan susu yang mencerahkan dan menghilangkan kotoran.

Bahan-bahan:
2 sudu tepung (atau oat lembut untuk kulit kering),
1 sudu teh kunyit,
3 sudu susu, dan
beberapa setitik madu.

Langkah-langkah:
1. Campurkan tepung, kunyit, madu, dan susu
2. Sapukan ke muka dan biarkan kering selama 20 minit.
3. Bilas dengan air bersih sambil menggosok perlahan-lahan. Gunakan pelembap selepasnya.



  • Masker Kunyit + Belimbing Untuk Jerawat
Belimbing kaya akan vitamin A, yang membantu mengkontrol minyak, serta vitamin C, yang berperan sebagai pelindung semulajadi dari kerosakan akibat sinar matahari. Karena paparan sinar matahari dan minyak adalah penyebab utama jerawat, memakai masker ini pada bahagian yang bermasalah akan membantu menyingkirkan jerawatmu.



Bahan-bahan:

1 buah belimbing, 2 sudu air lemon segar, dan 1 sudu teh kunyit.

Langkah-langkah:
1. Haluskan belimbing bersama air lemon dengan blender.
2. Tambahkan kunyit dan kacau hingga rata.
3. Sapu rata sehingga kulitmu yang berjerawat dalam posisi mendatar dan masker tidak jatuh ke area lainnya. Aplikasikan masker pada jerawat, dan biarkan selama 15-20 minit, kemudian bilas dengan air sejuk.

  • Masker Kunyit untuk tampil lebih muda dengan pantas
Awal tanda-tanda penuaan kulit sebenarnya bukan kedut, melainkan tidak ratanya warna kulit. Masker ini akan membantu mencerahkan warna gelap akibat sinar matahari. Kandungan citric acid pada lemon juga mampu mengurangi bintik-bintik gelap, sedangkan madu akan melembabkan kulit dan mengurangi kemerahan.
    Bahan-bahan:
    3 sudu besar oat yang sudah dihaluskan,
    1 sudu madu,
    ½ sudu kunyit, dan
    1 buah lemon diperah.

    Langkah-langkah:
    1. Campurkan dan gaul semua bahan di dalam mangkuk kecil sampai rata.
    2. Gunakan masker pada wajah yang sudah dibersihkan, dan biarkan selama 15-20 minit.
    3. Bilas dengan air hangat, dan keringkan dengan menggunakan tuala lembut.


    • Masker kunyit untuk melembabkan kulit 
    Minyak kelapa mengandung asid lemak sihat yang sangat bagus untuk melembabkan kulit kering. Sapukan masker kunyit dan minyak kelapa ini pada wajah ketika kulit memerlukan lebih banyak kelembaban, termasuk ketika kita melihat tanda-tanda penuaan yang menyebabkan kulit kering atau krim jerawat yang membuat kulit kering. 
      Bahan-bahan:
      ¼ sudu tepung kunyit, 2 sudu tepung jagung, beberapa titisan madu, dan 2 sudu minyak kelapa.

      Langkah-langkah:
      1. Campurkan tepung dan kunyit hingga rata,
      2. tambahkan madu perlahan-lahan.
      3. Tambahkan lagi minyak kelapa dan kacau hingga berbentuk pes.
      4. Gunakan masker pada wajah dan leher selama 15-20 minit.
      5. Bilas dengan air hangat.

      • Masker Scrub Beauty by MK Beauty



      Haa, malas nak buat sendiri satu-satu? Cara menghaluskan kulit dengan lebih cepat dan berkesan adalah menggunakan MK Beauty Scrub.  Korang tak perlu dah nak pergi beli bahan-bahan buat masker kunyit tadi. MK Beauty Scrub adalah formulasi hebat daripada herba asas semulajadi iaitu kunyit dan madu.  Kedua-dua bahan ini adalah sumber semulajadi yang telah digunakan sejak tradisi lagi untuk tujuan kecantikan.  Dengan MK Beauty Scrub ini, kulit bukan sahaja akan lebih halus, tetapi semua jerawat dan cela akan pudar dan hilang malah kulit akan lebih cerah, lembab dan licin.

      Kandungan MK Beauty

      Kesan MK Beauty Scrub yang hebat ini dalam menghasilkan kulit yang halus, lembut dan cantik tidak dapat dinafikan lagi.  Terdapat banyak testimoni yang telah menjadi bukti dimana mereka telah berjaya mendapatkan yang kulit cantik, halus dan lembut.  Apakah kandungan MK Scrub Beauty yang menjadikannya begitu hebat dalam melembutkan dan menghaluskan wajah?


      Kandungan MK Scrub Beauty terdiri daripada madu pior, kunyit, vitamin C , beras panjang dan kolagen.

      Madu Asli

      Madu asli dapat menghilangkan jerawat kerana ia bersifat anti bakteria.  Apabila scrub ini dipakaikan ke muka,    kulit wajah tidak akan sensitif dan tidak akan gatal-gatal seperti alahan dan sebagainya.  Madu asli ini juga adalah gabungan terhebat ke dalam MK Beauty Scrub. 


      Kolagen

      Selain memancarkan wajah, kolagen juga berfungsi sebagai pembaikan sel-sel kulit yang rosak dan musnah. Sel kulit akan mengalami proses pembaharuan dan peningkatan. Seronok jika terdapat kolagen dalam gosok. Lulur wajah kanak-kanak saya untuk masa yang lama kerana kita tahu manfaatnya!


      Vitamin C

      Vitamin C juga berfungsi menghasilkan kolagen dalam kulit.  Ia juga berperanan melindungi kulit daripada cahaya matahari yang membuatkan kulit kering dan kusam.  Dengan khasiat vitamin C yang juga anti oksidan, kulit akan lebih lembab, cerah dan halus.



      Khasiat Kunyit Dan Madu Dalam MK Beauty Scrub

      Kunyit dan madu adalah bahan asas dalam MK Scrub Beauty yang juga digabungkan dengan beberapa bahan hebat dan selamat.  Telah terbukti bahawa kebaikan kunyit dan madu dalam scrub ini sangat hebat.  Terdapat banyak kebaikan kunyit dan madu dalam MK Beauty Scrub.


      • Menghilangkan jerawat dan bekas jerawat
      • Menghilangkan bintik hitam dan bintik putih
      • Mencerahkan kulit secara semulajadi
      • Merawat kulit sunburn
      • Memudarkan jeragat dan parut wajah
      • Menegangkan kulit wajah
      • Melembabkan kulit wajah
      • Mengangkat sel kulit mati
      • Mencerahkan kulit

      MK Beauty Scrub bersifat anti oksidan dan anti aging.  Sifat ini menjadikan anda yang memakai scrub MK Beauty mendapat nutrien dan zat ke kulit wajah anda.  Anti oksidan menjadikan kulit anda lebih segar dan lembab disamping ia dapat menghilangkan dan melambatkan kedutan pada wajah serta melambatkan proses penuaan.  Itulah yang dikatakan menjadi awet muda.


      Cara Dan Panduan Penggunaan MK Beauty Scrub

       


      MK Beauty Scrub boleh dipakai pada bila-bila masa  tidak kira siang atau malam.  Ia juga boleh digunakan pada setiap hari.  Paling penting sekali, ia wajib digunakan 2 atau 3 kali seminggu.  Selain itu, MK Beauty Scrub bersifat mesra pengguna sama ada wanita atau lelaki juga boleh menggunakannya.  MK Scrub boleh disimpan pada suhu bilik atau boleh disimpan di dalam peti sejuk juga.




      Sebelum memakai MK Beauty Scrub, anda harus mencuci muka sehingga bersih dan keringkan terlebih dahulu. Scrub hendaklah dikacau dahulu sehingga sebati dan anda boleh mula menyapu scrub di muka serta perlu ratakan seluruh wajah.  Gosokkan perlahan di celah hidung, atas hidung, dahi, pipi dan dagu dalam 1 hingga 5 minit bagi kesan yang hebat.  Kemudian, biarkan scrub seperti masker dalam 20-40 minit dan cucikan sehingga bersih dengan air bersih, sabun atau pencuci muka.  Akhir sekali, keringkan wajah anda dengan tuala atau tisu.  Dengan cara penggunaan yang betul, anda akan dapat lihat kesannya seawal seminggu.


      Tips MK Beauty Scrub Untuk Lebih Berkesan




      Cara yang lebih berkesan dalam mendapatkan kulit muka yang sihat dan cantik semulajadi adalah dengan mengikuti tips MK Beauty Scrub.  Perahkan lemon dan campurkan bersama scrub MK Beauty.  Anda akan berasa sangat segar dan lain daripada scrub yang biasa.  Khasiatnya sangat tinggi dan berkesan.

      MK Beauty Scrub Yang Berbaloi Dan Berpatutan

       


      Harga scrub MK Beauty sangat berbaloi dan berpatutan.  Anda boleh dapatkan segera dengan harga yang mampu milik.  Untuk scrub sukatan 50g, anda boleh dapatkan dengan harga serendah RM25.  Lebih jimat kan? Tahan pula paling lama sehingga 2 bulan.


      TESTIMONI/REVIEW MIMIN MENGGUNAKAN MASKER SCRUB BY MK BEAUTY




      Masker Scrub dari MK beauty ni mimin dapatkan daripada instagram @zeemkbeauty. Pada asalnya macam nampak muka dia sekarang dah pelolesss abis kau! nahh. sekarang aku pulak yang pakai. Tak dan lahh nak cantik lepastu pakai produk timbang kilo. Muka nak pakai lama tau. Masa mula nak pakai macam macam gaya dah cuba, dah cuba pakai brush dah cuba pakai jari sendiri. Disebabkan si azi ni tunjuk contoh pakai pakai jari pun boleh, so aku pakai jee lah jari. pun hasil masih mantop ! hahahahha. Lepas pakai masker ni, muka nampak fresh. Cuma, sejenis aku kan tak helok masa pakai, tumpah sikit-sikit, semut hurung, Hahahhaa. yee wakk! bau dia maniss. sis pun rasa macam nak makan jee masker scrub ni. so totally recommended untuk korang nak muka bersih dan licin. 


      --------------------------------------------------------------------------------

      Info Lanjut

      Facebook : Nur Azzielah Zulkifle
      Instagram : @zeemkbeauty
      whatsapp : +6
      018 - 985 0334

      9 Comments

      1. igt mimin buka baju tu. hihi.. best masker kunyit..

        ReplyDelete
      2. Wahhh masker kunyit, bagus ni untuk cantikkan kulit.

        ReplyDelete
      3. Tak pernah try lagi masker guna kunyit. Cam best jer kesan yer, nak try lah

        ReplyDelete
      4. Jom mengunyit , bestnya , lagi best org tlg sapukan ahaks

        ReplyDelete
      5. akak pernah buat guna barang dekat dapur..hehee..wah dah ade ni sekrg..lagi snenag..best tau masker kunyit ni..lembut je muka

        ReplyDelete
      6. Selalu juga dengar orang kata masker kunyit best.

        ReplyDelete
      7. masker kunyit ni mmg bgus untuk muka tapi kalau nk DIY tu mmg malas namatey , hahah dh ada MK ni senang la skit tinggal pakai je

        ReplyDelete
      8. nak try jugaklah produk ni..nak jugak kulit flawless..hehe

        ReplyDelete
      9. nak cuba lah produk ni. patutlah muka Mimin nampak flawless je makin cantik

        ReplyDelete