Amalkan Norma Baharu Bantu Anak Orang Asli Kembali ke Sekolah Dengan Selamat

December 27, 2020
Dengan peningkatan kes COVID-19 di Malaysia dan peralihan pembelajaran dalam talian, kanak-kanak tidak sabar ingin kembali ke sekolah pada tahun 2021. Namun wabak Covid-19 yang telah menjejaskan ekonomi negara terutama dalam kalangan pelajar Orang Asli telah membantutkan rancangan mereka untuk kembali ke sekolah.
 
 
TOP, pemenang anugerah Platinum Putra Brand Award 2019 bagi kategori produk keperluan rumah, kini kembali dengan kempen amal ‘Cerahi Kehidupan Bersama TOP’ dengan matlamat menyediakan kelengkapan kembali ke sekolah bagi 364 orang pelajar Orang Asli di Pahang, Perak dan Johor bagi sesi persekolahan tahun 2021. 
 
Bagi mengurangkan risiko kanak-kanak ini dijangkiti COVID-19, TOP akan menyumbang dua pelitup muka kain guna semula di samping kelengkapan kembali ke sekolah seperti pakaian seragam baharu, kasut, stoking, beg sekolah, set alat tulis, pensil warna dan buku latihan untuk setiap kanak-kanak. Sumbangan ini bertujuan menyuntik semangat kanak-kanak ini untuk hadir ke sekolah dan meringankan beban kewangan ibu bapa mereka serta meyakinkan ibu bapa ini bahawa anak-anak mereka dilindungi daripada pandemik. 
 
Selama lima tahun ia berlangsung, kempen ini telah membantu kira-kira 2,500 orang kanak-kanak berumur antara 7 ke 17 tahun dari 79 komuniti yang memerlukan termasuk Orang Asli, NGO anak yatim dan anak dari keluarga ibu bapa tunggal.
 
Dengan kerjasama JAKOA, TOP telah menyenarai pendek sekolah yang dihadiri sepenuhnya oleh pelajar Orang Asli dari komuniti yang paling terjejas mata pencarian mereka akibat pandemik, di samping meraikan kepelbagaian, pencapaian dan ketabahan komuniti ini.
 
Tiga buah sekolah rendah Orang Asli yang menerima kelengkapan kembali ke sekolah
1. SK Kampung Kudong - sebuah sekolah Orang Asli berpretasi tinggi di dalam hutan simpan di Bekok Johor
2. SK Pos Dipang di Jeram, Perak - semangat kental dalam pemulihan selepas tanah runtuh, banjir dan tragedi lain
3. SK Terisu di Cameron Highlands, Pahang - kawasan terpencil dan terjejas mata pencarian.
 
Dana akan dikutip menerusi sumbangan sebanyak RM0.30 dari jualan produk detergen TOP di pasaraya TESCO dan TESCO Online dari 1 Disember ke 31 Disember 2020. JAKOA akan menghantar kelengkapan kembali ke sekolah ini kepada komuniti Orang Asli menjelang 15 Januari 2021 sebelum bermulanya penggal persekolahan yang baharu.
 
TOP dari Lion Jepun tekenal dengan konsep kehidupan yang bersih menyeluruh dengan menggalakkan cucian pakaian yang lebih bersih, selesa dan kesejahteraan hidup yang lebih baik menerusi inovasi teknologinya. TOP Micro-Clean dengan teknologi Anti-Sebum menanggalkan kotoran ketara dan kotoran yang tidak kelihatan dengan berkesan.
 


 
“Populasi Orang Asli merupakan antara yang paling terjejas mata pencarian akibat COVID-19. Dalam kerjasama kami dengan JAKOA, kami telah mengenalpasti penambahan pelitup muka jenis kain boleh guna semula sebagai satu cara untuk membendung penularan COVID-19 dengan melindungi kanak-kanak dan pada masa yang sama meringankan beban kewangan keluarga mereka.”
 
TOP memasukkan pelitup muka tiga lapis guna semula dengan penapis tersedia dalam saiz kanak-kanak ke dalam kelengkapan kembali ke sekolah kerana pelitup muka jenis ini tahan lama dan ekonomi dalam jangka masa panjang berbanding pelitup muka jenis pakai buang. Sebagai melengkapkan usaha kelestarian ini, TOP akan menyumbang serbuk pencuci TOP Super Hygienic kepada setiap keluarga Orang Asli bagi menyediakan serbuk pencuci berprestasi tinggi yang boleh membersihkan pakaian mereka dengan lebih sempurna termasuk pakaian seragam sekolah dan pelitup muka kain.
 

 
 
“Serbuk pencuci TOP Super Hygienic Powder dan cecair pencuci TOP Odour Buster Liquid Detergent amat sesuai digunakan terutamanya pada musim pandemik kerana formulasi anti bakterianya mampu menghapuskan 99.9% bakteria* untuk perlindungan maksimum dan ia juga mempunyai wangian anti peluh berprestasi tinggi bagi menghilangkan bau hapak, bau peluh dan menanggalkan sebum yang terperangkap. Kempen ini telah mendapat sambutan baik pengguna TOP selama lima tahun kebelakangan ini. Kami berharap mereka akan terus menyokong ‘Cerahi Kehidupan Bersama TOP’ pada tahun ini kerana keperluan kali ini lebih memerlukan,” kata Pengurus Pemasaran Southern Lion Sdn Bhd (Bahagian Penjagaan Fabrik) Cik Ling Ai Li.
 
Kempen ini selaras dengan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 yang menekankan pemulihan nasib pelajar Orang Asli menerusi kerjasama antara kerajaan dan swasta dalam mendekati ibu bapa dan komuniti bagi mengubah sistem pendidikan. Ia juga tepat pada masanya di saat negara sedang dilanda gelombang ketiga COVID-19.
 

“Pandemik yang melanda ini secara tidak langsung memberi kesan yang mendalam terhadap masyarakat Orang Asli. Ada keluarga yang berasa bimbang dengan kesihatan anak-anak mereka kerana tidak mampu membeli pelitup muka, namun tidak mahu anak-anak ketinggalan dalam bidang akademik. Pembelajaran secara dalam talian agak sukar bagi komuniti ini yang tiada sambungan internet dan peranti elektronik yang diperlukan di rumah malah guru-guru perlu menghantar kerja rumah terus ke rumah para pelajar. Komuniti Orang Asli dan JAKOA mengalu-alukan sokongan rakyat Malaysia terhadap kempen kembali ke sekolah ‘Cerahi Kehidupan Bersama TOP’ dan penambahan pelitup muka kain guna semula yang pasti akan membantu melindungi kanak-kanak, memberi keyakinan dan meringankan beban ekonomi ibu bapa,” kata Ketua Pengarah JAKOA, Prof Juli Edo.
 
Semasa tempoh kempen dari 1 hingga 31 Disember 2020, produk detergen TOP akan ditawarkan pada harga istimewa di semua pasar raya TESCO dan TESCO online.
 
Untuk maklumat lanjut, layari http://www.southernlion.com.my atau hubungi talian khidmat pelanggan di 1800-88-0133.

CARA PENGIRAAN ZAKAT PENDAPATAN UNTUK REZEKI BERTAMBAH

December 25, 2020

Sebagai umat Islam, kita wajib mengeluarkan dua zakat setiap tahun iaitu zakat fitrah dan zakat harta. Antara zakat harta temasuklah zakat pendapatan yang masih ramai tidak tahu cara membayarnya dengan betul. Dalam perancagan kewangan, kita perlulah menetapkan sasaran untuk menggandakan duit masuk dan mengurangkan duit keluar. Sesungguhnya Allah S.W.T telah memfardhukan zakat sebagai pembersihan harta - HR Bukhari



Apa itu Zakat Pendapatan?

Zakat terdiri daripada zakat fitrah, zakat pendapatan, zakat perniagaan, zakat emas/perak, zakat simpanan, zakat saham, zakat KWSP dan zakat takaful. Jadi di sini, mahu membahaskan berkaitan zakat pendapatan. Kewajipan membayar zakat adalah sama dengan solat. Zakat juga merupakan salah satu lima Rujun Islam yang menjadikan kewajipan ke atas orang Islam. Di dalam Al-Quran, zakat disebut hampir 30 kali. Malah selalu disebut sekali dalam solat. Jadi, zakat adalah sama penting dengan solat dalam kehidupan kita.



Zakat Pendapatan adalah sebahagian kecil bayaran yang kita buat selepas menerima bayaran seperti gaji bulanan, tunggakan gaji, elaun, bonus atau dari sumber lain seperti kerja lebih masa atau kerja sampingan (Overtime/Part time). Begitu juga kita terima wang sewaan rumah, bangunan atau kenderaan. 

Hukum Membayar Zakat Pendapatan

Hukum membayar zakat pendapatan adalah wajib jika memenuhi syarat-syarat berikut:

  1. Seorang Islam yang dewasa, merdeka dan sihat akal fikiran
  2. Memiliki sepenuhnya pendapatan dan boleh menggunakan wang pendapatan pada bila-bila masa.
  3. Wang pendapatan ini mencapai nilai minimum (nisab) yang ditetapkan mengikut negeri.

Jenis-jenis Harta Pendapatan


1. Zakat Harta Penggajian dan Upah Kerja 


Harta yang diperolehi oleh seseorang hasil daripada pekerjaa yang dilakukannya untuk pihak lain sama ada kerajaan, swasta atau individu dengan melakukan sebarang usaha dalam bentuk fizikal, sumbangan idea atau kedua-duanya dalam tempoh yang dipersetujui bersama. Sama ada secara tahunan, bulanan, mingguan, harian atau jam. Seperti gaji, upah, bonus, pampasan, insentif, atau apa-apa sahaja yang diperoleh berkaitan dengan pekerjaan atau penggajian.


2. Zakat Harta Pemberian atau Sumbangan 

Harta yang diperolehi oleh seseorang bukannya hasil daripada pekerjaan yang dilakukannya. Ia merupakan pemberian yang diterima samada daripada individu atau institusi dalam tahun semasa. Ia berbentuk harta zakawi yang bukan dalam bentuk harta tetap al 'aqar dan bukan merupakan nafkah wajib. Seperti hibah, hadiah, pencen, sedekah, pampasan, harta pusaka atau mahar perkahwinan.


3. Zakat Harta Kerja Bebas 

Hasil daripada pekerjaan yang dilakukannya sendiri tanpa ada kaitan dengan majikan dalam bentuk kerja bebas atau perkhidmatan profesional. Bayaran perkhidmatan konsultansi profesional seperti peguam, arkitek, doktor klinik dan sebagainya. Ia juga boleh jadi sekiranya sesorang dibayar untuk bayaran projek yang diterima seperti komisyen, bayaran royalti atau hasil tunai sekali sekala (pembayaran semula aseet atau hasil jualan aset tetap atau pinjam bank yang tiada tujuan) dan banyak kali.


4. Zakat Harta Al-Mustaghallat 

Harta yang tidak diwajibkan zakat tetapi akan mendatangkan pulangan atau pendapatan dengan cara sewaan atau hasil jualannya. Contohnya, hasil sewaan rumah atau bangunan, sewaan pengangkutan, peralatan dan lain-lain.


CARA PENGIRAAN ZAKAT PENDAPATAN

Pembayaran zakat pendapatan adalah sebanyak 2.5% sahaja dari jumlah pendapatan kita. Sedikit sahaja okay. dan baku pendapatan sebanyak 97.5% boleh kita gunakan. Terdapat dua cara kiraan yang boleh digunakan


  1. 2.5% dari pendapatan kasar. Iaitu tanpa potongan perbelanjaan.
  2. 2.5% dari pendapatan setelah ditolak perbelanjaan untuk diri sendiri, isteri,anak, KWSP dan pemberian kepada ibu bapa. Sekiranya kita ada membuat simpanan di Tabung Haji atau Takaful juga boleh ditolak kerana badan-badan ini telah pun membayar zakat untuk sumbangan kita.

Cara paling mudah mengira bayaran zakat pendapatan adalah dengan menggunakan kalkulator zakat  di pusat zakat negeri masing-masing. Boleh klik gambar di bawah untuk ke portal kiraan di Zakat Selangor.



“Katakanlah, Sungguh, Tuhanku melapangkan rezeki dan membatasinya bagi siapa yang Dia kehendaki di antara hamba-hambanya. Dan apa sahaja yang kamu infakkan, Allah akan menggantinya dan Dialah pemberi rezeki yang terbaik”.

Surah Saba’, Ayat 39

-------------------------------------
Info lanjut



JOM TEROKA BERSAMA KELUARGA KE CANDYLAND DI LEGOLAND HOTEL RESORT BELI 1 PECUMA 1

December 15, 2020
Tidak dinafikan sekarang tengah huru-hara dengan sekejap PKPB dilaksanakan sekejap PKPB ditamatkan. Lagipula sekarang PKPB boleh dah untuk merentas daerah. Tak pula kerajaan benarkan untuk kita merentas daerah. Tapi kalau yakin boleh laksanakan S.O.P dengan patuh.. Jomlah kita menginap di LEGOLAND Hotel Resort. Jangan sedih-sedih yang mana dah buat tempahan bermalam di LEGOLAND !

CUTI SEKOLAH KE CANDYLAND DI LEGOLAND HOTEL RESORT 

 
 
Berita baik buat mereka yang dah tempah dan nak tempah penginapan di Legoland Hotel kerana 10 Disember dan seterusnya, LEGOLAND Hotel akan dibuka setiap hari untuk sepanjang musim cuti. Nikmatilah tempat tinggal bertema LEGO yang penuh keseronokan di mana mereka mempunyai aktiviti istimewa yang sudah disediakan untuk hiburan seisi keluarga.
 

AKTIVITI YANG DISEDIAKAN  DI LEGOLAND HOTEL

 
LEGOLAND Hotel Resort telah mengatur banyak aktiviti baru untuk menjadikan penginapan seisi keluarga menjadi sangat manis.
 



 
Dari LEGO® FRIENDS membuat penampilan khas mereka untuk Explore the Beginning. Makan, berbelanja dan bersiar-siar bersama-sama sehinggalah menamatkan malam yang mengagumkan bersama LEGO® FRIENDS .
 

LEGOLAND MALAYSIA PATUH S.O.P YANG DITETAPKAN

 
Jangan risau, LEGOLAND sentiasa memikirkan kesihatan dan keselamatan pelanggannya dan sentiasa mematuhi SOP yang ditetapkan oleh kerajaan.
 

PROMOSI SEPANJANG PKPB DI LEGOLAND HOTEL RESORT

         
       

 

LEGOLAND Hotel Resort menggalakkan pelanggannya memanfaatkan sepenuhnya promosi hotel yang luar biasa dan membuat tempahan awal di bilik bertemanya seperti bilik NINJAGO atau bilik Adventure. Promosi ini akan memberi kita fleksibiliti untuk pilih tarikh kita sendiri pada bila-bila masa yang kita mahukan.
 

LEGOLAND Malaysia TUTUP SEMENTARA

 
 
Walaubagaimanapun, dimaklumkan bahawa Taman Tema LEGOLAND, Taman Air dan SEA LIFE Malaysia akan ditutup buat sementara waktu sehingga 20 Disember. Penutupan itu sejajar dengan garis panduan PKPB baru yang ditetapkan oleh kerajaan.

--------------------------------------------------
INFO LANJUT

RAHSIA JANA PENDAPATAN TANPA MODAL BERSAMA VENYSS

December 11, 2020
Hai korang! jarang lah perempuan tak minat dekat barang aksesori macam emas, silver, perak dan lain-lain kan. Macam tu jugak lah dengan aku. Malah anak-anak buah aku pun kalau dipakaikan barang aksesori ni automatik akan cakap wahhhh! cantiknya. Terus fefeeling princess. Tapi.. pada tahun ni, lihat ramai orang yang struggle dan terkesan ekoran dari Pandemik Covid-19 yang tak tahu bila penghujungnya. Nak melaburkan duit beli emas, silver dan lain-lain tu pun fikir banyak kali. Mujurlah, Venyss ada buka peluang jana pendapatan sampingan yang di panggil Program Usahawan Venyss.


APA ITU VENYSS ?


Venyss adalah sebuah kedai dalam talian yang menjual perak siap pakai dan khusus untuk cincin, kalung, loket, anting-anting dan gelang dalam pelbagai jenis reka bentuk. Venyss telah ditubuhkan sejak 2012. Sejak itu, syarikat ini berkembang setiap hari. Mereka berusaha untuk menjadi yang teratas dan terbaik dalam industri perhiasan di luar sana.
 

PROGRAM USAHAWAN VENYSS 

Penghujung Ogos 2020, Venyss telah mengadakan 1 program yang dipanggil Program Usahawan Venyss.  Di mana Venyss buka peluang untuk orang ramai yang ingin jana pendapatan dan bina kerjaya bersama Venyss. Dengan peluang yang ditawarkan oleh Venyss beri manfaat untuk transform diri menjadi usahawan berilmu yang berjaya.
 
 
Untuk permulaan pihak Venyss nak rekrut lebih ramai dropship. Hal ini kerana, program ni bermula dengan level dropship (Venyss Jewelry Consultant). Ini akan menjadikan mereka yang menyertai program tersebut merupakan wakil Venyss bertindak untuk bimbing, nasihat dan bantu prospek atau pelanggan dalam proses membeli dan membuat tempahan aksesori.
 
 
 
Venyss akan bimbing Venyss Jewelry Consultant (VJC) ini dari tak tahu apa-apa sehingga mereka boleh buat jualan. Mereka menyediakan Program Usahawan Venyss kepada individu yang memerlukan bantuan untuk berniaga dan kehilangan pekerjaan.. Jangan risau, program ini akan dibimbing oleh coach yang berpengalaman secara online sepanjang program. Segala keperluan untuk berniaga seperti copywriting, flow, produk dan platform akan diajarkan dan disediakan oleh coach pihak Venyss. selain itu, berpeluang untuk naik sehingga ke peringkat master stokis dan diberikan pemilikan kedai berkonsepkan Venyss. 
 

CARA SERTAI PROGRAM USAHAWAN VENYSS

 

 
ISI BORANG INI SEGERA
https://bit.ly/ebookvenyssmmn

FEEDBACK MEREKA YANG SUDAH SERTAI PROGRAM USAHAWAN VENYSS




-----------------------------------------------------------

Jangan tunggu lagi, peluang untuk anda bina kerjaya telah VENYSS buka !
PENDAFTARAN PERCUMA UNTUK 100 ORANG TERAWAL 

info lanjut


#venyss #venyssjewelry #silverjewelry #silver925 #venyssjewelryadvisor #jewelry #rantaitangan #bracelet #rantaileher #necklace #rantaikaki #anklet #brooch #subang #antinganting #earring #loket #pendant #cincin #ring #readymade #customade
Powered by Blogger.
Back to Top