SAWAH SAGIL DI AYER HITAM JOHOR

Ayer Hitam merupakan sebuah bandar persinggahan yang terletak di Daerah Batu Pahat, Johor, Malaysia. Menurut wikipedia.. Ayer Hitam pada asalnya pekan tersebut sebenarnya diberikan nama Simpang Pulai sempena sebatang pokok Pulai yang tumbuh di tengah-tengah simpang empat yang menghubungkan laluan ke Kluang, Johor Bharu, Batu Pahat dan Yong Peng serta Segamat.


Menurut Ketua Kampung Ayer Hitam Pekan, Amin Sitam, penduduk di kawasan Simpang Pulai kemudian menukar nama itu kepada Ayer Hitam memandangkan terdapat aliran air bukit yang berwarna kehitam-hitaman turun dan mengalir ke sekitar kawasan itu. Sungguhpun tidak dapat dipastikan tahun tepat kawasan itu mendapat nama Ayer Hitam namun dipercayai awal kurun ke-20. 

TARIKAN DI AYER HITAM

Bila sebut Ayer Hitam, pasti ramai akan terbayang-bayang apa ada kat sana. Tak kisah lah dari kaum Hawa sehingga ke kaum Adam. Hal ini dapat dikenalpasti bila Ayer Hitam terkenal dengan bandar seramik dan kraftangan dan Kari Kambing 40 Hari.  Bukan itu je, putu bambu Juriah jugak tidak ketinggalan ya. hihi.

sumber google je, sebab tak dan nak beratur. hahahahahha

Dalam entri kali ni, aku tak nak ceritakan pasal seramik. Kalau korang google pasti berduyun-duyun blogger membahaskan bandar seramik ataupun Kari Kambing 40 Hari. Tapi kalau korang nak aku bahaskan, insyaallah akan aku bahaskan kemudian hari. Atau kau nak aku jadi PS seramik dan kraft tangan Ayer Hitam pun boleh jugak. hikhik

SAWAH SAGIL, AYER HITAM

Setakat ni, Johor terdapat 2 lokasi Sawah yang terletak di Ayer Hitam dan di Sarang Buaya. Manakala "Sagil", selain di Ayer Hitam lokasi lain ada terdapat di Tangkak, Muar. Aku awalnya bila kawan aku Eyma cakap petang-petang atau kalau raya dia akan dapatkan view cantik sawah dekat Sagil. Aku mulalah bertub-tubi soalan tanya. Sagil bukan kat Tangkak ke? Sempat ke pergi balik semata pergi? Ada jalan pintas ke ? Lalu Segamat ke? hahahaha! tak tahu. 


Bila Eyma cakap Sawah Sagil tu kat Ayer Hitam. Masa tu aku masih bertunang dengan Madon. Aku ajak Madon pergi lah lokasi yang di sebut-sebutkan tuu. Rupanya memang wujud ya ! hahahahha. Setakat ni aku pernah pergi sawah Sagil tu dalam keadaan cuaca redup. angin kuat, hujan renyai dan tenang,.

Sawah Sagil
 
Pisang Goreng. rojak petis, laksa, Mee Bandung terangkat
Lokasinya yang tenang dan dikenakan dengan pisang goreng panas-panas di sulamkan air teh tarik membuatkan aku pergi berulang kali ! Jom lah sesekali datang bila keadaan tak terpusu-pusu pekena goreng pisang panas-panas. Mengancam tau. Lokasi ni ramai orang jadikan outdoor photoshoot pengantin di sekitar Batu Pahat. 

-----------------------------------
Lokasi : Kampung Sawah Sagil, 86400 Ayer Hitam,

3 Comments