Pesawat Lion Air kemalangan: Boeing 737 terhempas selepas berlepas

LION Air telah terhempas di lautan selepas berlepas dari ibu kota Indonesia di Jakarta. Pesawat itu - dengan kapasiti tempat duduk 210 - kehilangan hubungan radio hanya 13 minit dalam penerbangan yang menuju ke Pangkal Pinang, sebuah pulau timur Sumatera.





Pesawat itu hilang berhampiran Karawang di wilayah Jawa Barat, kata Yusuf Latif, jurucakap Agensi Carian dan Penyelamat Nasional.



Menurut Reuters, pesawar Lion Air JT610 penerbangan Lion diminta untuk kembali kepada pengkalan, kawalan trafik udara terputus hubungan dengan juruterbang selepas meluluskan permintaan itu.



Krew tunda di Karawang kini melaporkan melihat "serpihan pesawat" di dalam air, dan sebuah kapal milik firma tenaga Indonesia, Pertamina, melaporkan telah melihat lebih banyak serpihan, termasuk kerusi pesawat, berhampiran kemudahan luar pesisir di Laut Jawa.

Pejabat Kementerian Pengangkutan Indonesia mengatakan ia membawa 189 orang - termasuk dua bayi dan anak kapalnya.
Ketua Badan Pencarian dan Penyelamat Indonesia (Basarnas), M Syaugi berkata  agensi itu telah mendapati serpihan lain dari pesawat termasuk telefon bimbit dan pelampung. Beliau berkata pesawat itu terputus hubungan pada 34 batu nautika dari pejabat Basarnas di Jakarta dan agensi mempunyai bot segera dikerahkan dan sebuah helikopter untuk mencari.

"Sebaik sahaja kami tiba di koordinat yang kami temui serpihan pesawat, pelampung, telefon bimbit serta beberapa bahagian lain. Ia adalah sekitar dua batu nautika dari koordinat yang diberikan oleh kawalan trafik udara, "kata Syaugi. "Kami berada di sana sekarang, kapal dan helikopter kami, untuk memberi bantuan.

"Air yang ada di sekitar 30 hingga 35 meter jauhnya. Kami kini masih cuba menyelam untuk mencari pesawat. Mudah-mudahan proses itu tidak akan lama. "
Cari Indonesia dan jurucakap Agensi Penyelamat (Basarnas), Yusuf Latif, memberitahu News Corporation pesawat itu telah terhempas berhampiran Tanjung Karawang di perairan Jawa Barat.

"Ia telah terhempas di perairan di Jawa Barat. Pasukan kami telah ditugaskan, "kata Encik Latif.

Pesawat Lion Air terputus hubungan dengan pengawal trafik udara di 06:33. Penerbangan JT-610 berlepas dari lapangan terbang Jakarta pada jam 6.20 pagi dan kehilangan kontak pada jam 6.33 pagi. Boeing 737 pada asalnya dijadualkan tiba di Pangkal Pinang pukul 7.20 pagi.
 
Pegawai trafik perkapalan di Tanjung Priok, Jakarta Utara, Suyadi, memberitahu The Jakarta Post bahawa dia telah menerima laporan dari sebuah kapal tunda, AS Jaya II, yang para awak telah melihat pesawat yang jatuh di Tanjung Bungin di Karawang, Jawa Barat.

"Pada pukul 7.15 pagi, kapal tunda melaporkan ia telah sampai ke tapak dan para kru melihat serpihan pesawat," kata Suyadi.

Dua kapal lain, sebuah kapal tangki dan sebuah kapal kargo, berhampiran lokasi itu sedang menghampiri tempat itu, katanya, dan bot penyelamat Basarnas juga sedang dalam perjalanan.
 




2 Comments

  1. Berita yang mengejutkan semoga keluarga yang terlibat tabah

    ReplyDelete
  2. Innalillahiwainnailaihirajiun...Al fatihah buat mereka yang terkorban

    ReplyDelete