5 RESEPI PASTA ORGANIK DARIPADA ALCE NERO

Semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), tak sangka rakyat Malaysia ni mempunyai bakat terpendam termasuklah dalam bidang masakan yang menyihatkan dan lazat serta tidak memerlukan belanja besar. Aku yakin, dalam masa Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) juga kita dah terbiasa masak dan mahu tingkatkan lagi kemampuan dengan resipi baru menampilkan citarasa, persembahan dan kebaikan malah yang lebih tinggi.

Tingkatkan Kehebatan Menu #DudukDiRumah PKPP Anda dengan Lima Cara Memasak Pasta Organik daripada Alce Nero 


 SPAGHETTI CARBONARA 


Apa kata beralih daripada pasta berasaskan tomato dan cuba karbonara tanpa krim ini. Anda hanya perlukan pasta Alce Nero, telur, keju, cendawan dan daging lembu atau dendeng ayam belanda. Tak ada dendeng? Gantikan sahaja dengan daging lembu atau ayam cincang. Tak ada keju parmesan? Gunakan keju mozzarella, cheddar atau krim.

Hanya 30 minit diperlukan untuk menghasilkan hidangan karbonara untuk empat orang seperti yang dihidang di kafe. Okay, ni dia resipi carbonara Itali tanpa krim. Yang diperlukan hanyalah pasta, telur, keju, cendawan dan daging lembu!

Masa penyediaan: 10 minit
Masa Memasak: 15 minit
Untuk: 4 orang


Bahan-bahan
• 300g Alce Nero Organic Spaghetti.
• 1 cawan keju parmesan parut untuk memasak
• 6 daging lembu atau daging ayam belanda, dihiris
• 1 cawan cendawan dihiris
• 2 biji telur
• 1 kuning telur
• 1 sudu kecil Garam
• Lada hitam, jika mahu
• ½ cawan keju parmesan untuk dihidangkan

Bagaimana hendak masak
1. Masak spageti dengan garam hingga sebati. Toskan tetapi simpan satu cawan air masak.
2. Pukul telur, lada hitam dan keju dalam mangkuk dan ketepikan.
3. Dalam kuali, panaskan minyak masak dengan api sederhana. Masukkan daging lembu dan cendawan, goreng selama lebih kurang 5 minit.
4. Kurangkan api hingga rendah dan masukkan spageti masak.
5. Tuangkan telur dan sos keju, cepat-cepat campurkan dengan spageti dan daging lembu sehingga dilapisi dengan baik. Pastikan ia tidak menjadi telur rebus. Masukkan satu sudu air pasta yang dimasak pada satu masa sehingga anda mencapai konsistensi sos yang diinginkan.
6. Keluarkan dari api dan hidangkan segera. Masukkan keju parmesan tambahan di atas.



 MACARONI CHICKEN SOUP 


Sup ayam memang sesuai dimakan ketika fasa PKPP ini memandangkan ia membantu menguatkan imuniti dan memulihkan semangat. Semangkuk sup ayam yang lazat merupakan hidangan ringkas yang memerlukan banyak ayam dan masa yang lama. Tambahkan makaroni organik Alce Nero bagi meningkatkan lagi selera dan manfaat kesihatannya buat anda. Biasanya kanak-kanak dan orang dewasa akan meminta untuk menambah sup yang membangkitkan selera ini. Bersedialah! 

Sup ayam asas dengan makaroni yang mesti dipelajari oleh sesiapa sahaja! Rangsangan yang baik untuk sistem imun dan membuat anda tetap hangat pada hari hujan.

Masa penyediaan: 10 minit
Masa Memasak: 2 jam
Untuk: 4 orang

BAHAN:
• 3 sudu besar Cuka Sari Apel Organik Alce Nero
• 4 cawan Alce Nero Macaroni
• Tulang ayam 1kg
• 8 batang tongkat / sayap ayam
• 3 batang saderi, dihiris nipis
• 1 lobak merah, dihiris
• 3 ulas bawang putih, dihancurkan
• 1 bawang, dihiris nipis
• 2.5 liter air kosong

* Sebagai alternatif, anda boleh menggunakan stok ayam siap pakai dan menambahkan ayam dan sayur-sayuran.

ARAHAN:
1. Rebus air dan masukkan ayam, tulang ayam, saderi, bawang, wortel, bawang putih, cuka sari apel. Didihkan dan kurangkan api. Musim dengan garam dan lada. Didihkan selama lebih kurang 2 jam.
2. Setelah selesai, angkat tulang ayam dan angkat dari api.
3. Dalam mangkuk hidangan, masukkan makaroni dan tuangkan sup ayam dan ayam yang suam. Hidangkan semasa panas.

 CHEESY BAKED PENNE WITH EGGPLANT 



Hanya empat bahan dan 25 minit diperlukan untuk menghasilkan hidangan makan malam yang mengkagumkan ini. Masak pasta penne organik Alce Nero, selang-selikan dengan lapisan pasta, sos pasta Alce Nero, terung (atau sebarang sayur yang boleh didapati) dan keju di dalam bekas yang tahan ketuhar, dan tambahkan lebih banyak keju. Bakar selama 20 minit atau sehingga keju cair. Siap! Sungguh mudah, enak dan sesuai untuk Instagram. 

Anda hanya memerlukan 4 ramuan - Sos Pasta, Pasta, Terung (atau sayur mana-mana) dan keju pilihan anda!

Masa penyediaan: 5 minit
Masa Memasak: 20 minit
Untuk: 4 orang

Bahan-bahan
• 1 balang Sos Alce Nero Pasta dengan Sayuran
• 4 cawan Alce Nero Penne
• 1 Terung, dihiris nipis
• 1 cawan keju mozzarella parut, untuk sos
• 1 cawan Cheddar Cheese parut, untuk sos
• 1 cawan keju mozzarella parut tambahan, untuk topping

Bagaimana hendak masak
1. Panaskan ketuhar pada suhu 180c
2. Masak pasta seperti yang diarahkan dan toskan. Simpan kira-kira ¼ cawan air pasta.
3. Dalam periuk lain, tuangkan air pasta dan sos pasta. Biarkan mendidih sedikit.
4. Keluarkan dari panas. Masukkan pasta, terung dan semua keju. Gaul rata.
5. Dalam piring kaserol, tuangkan campuran pasta cheesy. Masukkan keju mozzarella tambahan di atas pasta. Bakar selama 20 minit sehingga terung masak sepenuhnya dan keju cair.


 SPICY FUSILI WITH VEGETABLES 


Fusili goreng kilas berasaskan tomato ini merupakan hidangan tepat bagi vegetarian atau tatkala anda inginkan sesuatu yang ringkas dan segera. Anda pasti mendapat manfaat lima bahagian sayur dengan hidangan pasta organik Alce Nero cara Asia yang menyihatkan dan membangkitkan selera ini. Sesuai dimasak menggunakan sebarang sayuran yang ada di dalam peti ais anda. Untuk lebih cantik, pilih sayuran dalam pelbagai warna seperti lobak merah, tomato, cili kembung, jagung dan timun. 

Resipi ini ringkas dan sesuai untuk seseorang yang sibuk tetapi memerlukan hidangan pilihan. Anda boleh menggunakan sayur-sayuran yang terdapat di pantri anda.

Masa penyediaan: 10 minit
Masa Memasak: 10 minit
Untuk: 4 orang

Bahan-bahan
• 1 lobak merah, dihiris
• 2 biji tomato segar, potong dadu
• 1 biji capsicum merah, potong dadu
• 1 bawang, dihiris
• 1 balang Sos Alce Nero Pasta bersama Cili
• 4 cawan Alce Nero Fusilli Tricolore
• Keju (pilihan)
• Lada (pilihan)

Bagaimana hendak masak
1. Di atas periuk, taburkan sedikit minyak dan tumis sedikit bawang dan wortel hingga lembut. Campurkan dalam tomato dan capsicum.
2. Tuangkan perlahan-lahan Sos Alce Nero Pasta dengan Cili dan biarkan mendidih hingga sedikit berkurang. Musim dengan lada jika mahu.
3. Masukkan pasta yang telah dimasak ke dalam sos dan kacau hingga sebati sepenuhnya.
4. Hidangkan sambil panas dengan lobak merah dan tomato. Masukkan keju di atas sementara sos panas jika mahu.
* Anda boleh menambah sayur-sayuran lain seperti kacang polong, brokoli, cendawan atau apa sahaja yang terdapat di pantri anda.
 

 TUNA PASTA SALAD 


Ingin keluar bersiar-siar lagi dengan keluarga semasa PKPP dan membawa bekal salad yang dimasak di rumah untuk berpiknik? Salad pasta tuna ini menggunakan pasta penne organik Alce Nero untuk hidangan yang berkhasiat dengan campuran tekstur rangup dan halus. Mudah untuk disediakan dan enak dimakan panas atau sejuk. Tambahkan citarasa Asia dengan serai, daun bawang, cili padi atau minyak bijan.
Masa penyediaan: 10 minit
Masa Memasak: 15 minit
Untuk: 4 orang

• 250g penne organik Alce Nero
• 280g minyak tuna Ayam Brand ™ serpihan minyak
• 100g jagung kernel keseluruhan Ayam Brand ™
• Carrot 50g, potong
• 100 g Timun, potong
• 50g Kubis merah, dikisar
• 80g Bawang, dikisar
• 5g daun pudina
• 90ml minyak zaitun extrace Alce Nero
• Cuka sari apel Alce Nero 30ml
• 1 ulas Bawang Putih, cincang
• Garam, lada dan serbuk bawang putih

Bagaimana hendak masak
1. Pukul minyak, cuka, bawang putih, bersama-sama kemudian perasakan dengan garam dan lada.
2. Didihkan periuk besar air masin ringan hingga mendidih dengan api sederhana. Masukkan pasta dan masak lebih kurang 10-12 minit.
3. Tiriskan dengan teliti. Pindahkan ke mangkuk dan campurkan ke dalam kuah.
4. Gabungkan semua bahan dalam mangkuk salad. Periksa perasa dengan menambah lebih banyak garam dan lada jika perlu.
5. Susun campuran pasta dalam mangkuk porsi besar, hiaskan dan hidangkan.
Dapatkan resepi lengkap di https://alcenero.asia/recipes.html, atau layari laman rasmi media sosial Alce Nero https://www.facebook.com/AlceNeroMalaysia/ dan https://www.instagram.com/alceneromy untuk menambah lebih banyak hidangan-hidangan organik dan berkhasiat ke menu PKPP anda. Kekal selamat dan sihat. Jangan lupa untuk tag @alceneromy apabila anda menyediakan hidangan menggunakan produk-produk Alce Nero untuk berpeluang memenangi hamper khas! Ikuti laman media sosial kami untuk lebih banyak resepi dan peraduan.

Apa itu Alce Nero ?

Jenama organik terkemuka di Itali. Alce Nero diasaskan pada 1970-an apabila dua koperasi peladang muda Itali mengambil keputusan untuk mempelopori revolusi organik dengan menghasilkan makanan berkhasiat tanpa menjejaskan alam sekitar. Alce Nero menggabungkan kaedah pertanian lama dengan penyelidikan termaju kesihatan dan alam sekitar. Teknik kami mungkin telah berubah, namun jaminan kualiti kami masih berasaskan semangat asal Alce Nero iaitu kecintaan terhadap makanan, penjagaan alam sekitar dan larangan penggunaan bahan kimia sintetik.


Kini, Alce Nero merupakan jenama organik No. 1 di Itali. Pengeluarnya terlibat dalam semua peringkat penghasilan. Ini membolehkan Alce Nero menerapkan prinsipnya di sepanjang proses penghasilan dan menjejak asal-usul produk makanan Alce Nero secara terperinci. Justeru, dapat menjamin produknya produk asli Itali berkualiti tinggi dan 100% organik yang dibawa terus dari ladang ke meja makan anda. Pengiktirafan organik Alce Nero telah melalui proses yang ketat oleh perbadanan pengesahan dari Kesatuan Eropah (EU) dan Jepun.


 Di Malaysia, Alce Nero menjual pelbagai jenis pasta organik, minyak zaitun asli, kuah pasta, jem dan madu. Untuk maklumat lanjut, layari www.alcenero.asia.

11 Comments

  1. nak pi cari lah.. suka bnda mudah

    ReplyDelete
  2. Wahh tq sharing resepi..leh buat untuk babyfh nanti

    ReplyDelete
  3. Thank you share resepj. Boleh cari jenama ni nanti

    ReplyDelete
  4. Thank you share resepi. Boleh cari jenama ni nanti

    ReplyDelete
  5. Wow... Banyaknya resipi best best!
    Kena simpan tepi ni, senang nak refer nanti
    Thanks sharing Mimin

    ReplyDelete
  6. Sis pernah guna sos alce nero ni, sedap. Rayyan paling suka sebab tak pedas

    ReplyDelete
  7. Makana mcm ni memg mudh disediakan dan sedp.. Heehe.. Firstime nmp brand ni..

    ReplyDelete
  8. Thanks for the resipi. Akak suka resipi macam ni. Simple and sedap.

    ReplyDelete
  9. Semua resepi nampak sedap.. mudah pulak tu nak buatnya. Boleh cuba nanti๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š

    ReplyDelete
  10. Teringin pula nak makan spaghetti carbonara.

    ReplyDelete