KISAH SEBENAR ISABELLA GUZMAN MEMBUNUH IBU KANDUNGNYA YUN MI HOY

hai semua, harap sihat selalu ya.. Aku memang suka bukak youtube dengar cerita-cerita misteri dan kriminal yang berkisarkan manusia-manusia di Malaysia mahupun di sertata dunia. Tapi, kali ni aku nak bahaskan kisah yang disebut-sebut oleh youtubers. Yang membuat kisah ini serta begitu mendapat perhatian adalah semasa perbicaraannya. Siapa masih ingat dengan kisah pembunuh ‘tercantik’, Isabella Gruzman sekitar tahun 2013 lalu? Seorang gadis yang pada ketika itu baru sahaja berusia 18 tahun telah bertindak menikam ibu kandungnya berkali-kali sehingga maut. Entry kali ini agak panjang sedikit. hehehe.

 Latarbelakang Isabella Guzman  

Nama penuhnya Isabella Yun Mi Guzman dilahirkan di Colorado, America pada tahun 1995. Isabella merupakan anak daripada Yun Mi Hoy (emak kandung) dan Robbert Guzman (ayah kandung). Sebelumnya, keluarga kecil mereka ini merupakan keluarga yang harmoni.


Dari kecil sampai zaman remajanya, Isabella Guzman ni dikenali sebagai periang, ramah, baik, pintar dan tidak pernah buat masalah dengan sesiapa pun. Tapi sayangnya, keharmonian keluarg Guzman ini tidak bertahan lama. Kerana akibat perselisihan faham antara kedua orang tuanya yang akhirnya orang tua Isabella membuat keputusan untuk bercerai. Setelah perceraian mereka, hak penjagaan anak berada ditangan emaknya iaitu Yun Mi hoy. Hah! berpisahlah mereka. Ayah kandung Isabella hidup sendiri, manakala emaknya bersama Isabella. 

 PUNCA PENCERAIAN ORANG TUA ISABELLA  

Tak lama selepas penceraian emak dan ayahnya. Yun Mi Hoy iaitu emaknya telah berkenalan dengan seorang lelaki yang bernama Ryan Hoy. Hubungan Yun Mi Hoy dan Ryan Hoy semakin rapat sehingga memutuskan untuk berkahwin. Dan sebenarnya mereka berkahwin tidak lama selepas Yun Mi Hoy emaknya si Isabella bercerai dengan ayahnya Robert Guzman. Haaa dah nampak jelas sepertinya si Yun Mi Hoy ni curang dengan ayah kepada Isabella ni. Di mana, Yun Mi Hoy telah menjalinkan hubungan dengan Ryan Hoy sejak Yun Mi Hoy masih bergelar isteri kepada Robert Guzman.

 PERUBAHAN DRASTIK PERANGAI ISABELLA 

Disebabkan emaknya menikahi lelaki lainlah yang membuatkan Isabella membeci Yun Mi Hoy. Dia beraggapan emaknya terlalu ego dan pentingkan diri sendiri. Isabella tak mahu sesiapa pun yang menggantikan tempah ayahnya Robert Guzman. Sejak itulah Isabella yang dulunya ramah, suka dengar cakap emaknya, suka tolong emaknya menjadikan seorang yang pemarah, tak dengar cakap emaknya dan selalu bergaduh dengan emaknya.


Menurut bapak tirinya si Ryan Hoy, sebelum dia berkahwin dengan emaknya. Isabella masih sopan dengan emak dia malah dengan Ryan Hoy pun masih sopan. Bukan itu je, Isabella masih dengar cakap emaknya dan periang. Tapi selepas bapak tirinya buat keputusan untuk tinggal di rumah mereka setelah mereka berkahwin (ye lah dah kawin kan mestilah duduk serumah) yang menyebabkan perangai Isabella berubah drastik jadi seorang pemberontak. Jadi seorang yang biadap, melawan emaknya dan selalu bertengkar guna bahasa kasar dan juga kekerasan. Diorang bukan gaduh mulut je kadang Isabella pukul emaknya. Pernah juga Ryan Hoi menyaksikan Isabella menendang emaknya. Walaubagaimanapun, emaknya tetap pertahankan hak penjagaan Isabella dan tetap melayan Isabella dengan baik dan tetap tak hantar Isabella kepada ayahnya. Hati ibu kan. sentiasa kasih dengan anak. Yun Mi Hoy tetap memutuskan untuk menjaga Isabella dengan Ryan Hoy.

KRONOLOGI ISABELLA GUZMAN MEMBUNUH IBU KANDUNGNYA

 28 OGOS 2013 

Isabella bertengkar besar dengan Yun Mi Hoy disebabkan emaknya menerima laporan daripada jiran tetangga bahawa Isabella suka membawa masuk lelaki semestinya teman lelaki Isabella ke rumahnya ketika emaknya tiada di rumah. Lelaki yang dibawa masuk tu keluar diam-diam melalui pintu belakang ketika menyedari emaknya sudah balik ke rumah. Emak mana yang suka anaknya berani bawak masuk lelaki ke rumah kan tanpa pengetahuan emaknya. Tapi, bagusnya Yun Mi Hoy ni tegur dengan cara baik-baik je. Tak marah pun. Tapi disebabkan Isabella ni dah wujud panas baran jadi punca gaduh besar Yun Mi Hoy dan Isabella. Kononnya bapak tirinya nak leraikan pergaduhan. Tapi sebenarnya Ryan Hoy tengah nak menadah makian dari Isabella. 

 29 OGOS 2013 
(SIANG) 
Ketika emaknya Yun Mi Hoy masih di tempat kerjanya. Dia dapat email dapat dari Isabella Guzman yang mengatakan "KAU AKAN MENDAPATKAN BALASANYA!!!" Bila baca email tu, takut juga emaknya dapat email dari anaknya yang mengancam dirinya. Sebab apa takut? Sebab Yun Mi Hoy cukup kenal dengan anaknya yang suka melawan dan bergaduh dengan dia. Akhirnya, selepas membaca email itu si Yun Mi Hoy membuat laporan polis dan menghubungi suaminya Ryan Hoy. Bila disiasat oleh team polis, emaknya pun menjelaskan baru-baru ni dia baru lepas bergaduh dengan anaknya. Memberitahu juga anaknya memarahi, membentak dan diludahi. Itu je dah buatkan Yun Mi Hoy takut. Tambah pula akan selepas dia menerima email ancaman dari anaknya

Selepas team polis membuat soal selidik oleh emaknya, mereka pergi ke rumah Isabella. Yun Mi Hoy kekal di pejabatnya. Setibanya pihak polis tiba di rumahnya.. diketuk pintu dan dibuka pintu oleh Isabella. Isabella buat tiada apa-apa berlaku tanpa rasa cemas malah dipandang sinis kepada team polis itu. Dipenghjung penemuan polis dan Isabella dirumahnya, tema polis peringatan kepada Isabella supaya tidak bertindak ganas dan harap acaman itu hanyalah gurauan serta mereka menasihatkan Isabella supaya jangan biadap dengan emaknya kerana itu emak yang telah melahirkannya. Isabella punya respon diam sinis je tak ada komen apa-apa masa disiasat oleh pihak polis. Polis pun pulang dan menalifon Yun Mi Hoy untuk memaklumkan bahawa Isabella sudah di nasihati jadi boleh balik ke rumah, tapi kalau ada apa-apa perkara aneh segera hubungi pihak polis.

Maka baliklah emaknya ke rumah dengan perasaan yang betul-betul dalam ketakutan dan memutuskan untuk menghubungi ayah Isabella iaitu Robert Guzman dengan menceritakan permasalahan mereka. Dia pun mengadu yang dia ada firasat tak elok terhadap anak mereka dan ceritakan semua kepada bekas suaminya serta minta tolong kepada bekas suaminya untuk memberi nasihat kepada anak perempuan mereka. Maka, ayahnya menalifon anaknya untuk menasihatinya untuk menghormati emaknya, pasangan baru emaknya. Kerana itu emak yang melahirkanmu Isabella. (hahaa! imagine bapak-bapak nasihat anak).. Di saat ayahnya menlifon dan menasihati Isabella, respon Isabella menagis dan mengatakan dia membenci emaknya yang pentingkan diri sendiri, tak fikirkan kebahagiaan dirinya. 

(MALAM)
Selepas pulang dari bekerja iaitu sekitar jam 9:30 malam, Yun-mi telah naik ke biliknya untuk mandi. Tetapi apa yang lebih mengejutkan apabila Ryan yang sedang menjamu selera di tingkat 1 rumah itu tiba-tiba mendengar si isteri memanggil namanya selain terdengar bunyi seperti sesuatu terjatuh dari lantai. Dia yang mengesyaki sesuatu telah berlari mendapatkan isterinya tetapi ketika di bilik air, Isabella telah mengunci pintu berkenaan.

(10.38 MALAM)
Ryan Hoy panik, dia terus ketuk dan mencari kunci bilik mandi tu. Tengah dia cuba membuka pintu sambil memanggil nama isterinya sambil mengetuk pintu tu, bertambah panik bila nampak darah di lantai keluar dari bilik mandi tersebut. Terjeritlah si ayah tiri ni supaya Isabella tak buat apa-apa lagi ke emaknya. Bertambah-tambah panik lagi bila Ryan Hoy tidak mendengar suara jeritan isterinya lagi.. Tidak lama kemudian, pintu yang dia cuba ketuk, tendang dan  berusaha buka pintu yang susah nak buka tadi, di buka oleh Isabella. Dan dia keluar dari bilik mandi tu dengan pisau yang berlumuran darah serta jalan keluar dengan pandangan kosong.

Ryan Hoy masuk bilik mandi terkejut tengok isterinya yang telah meninggal dengan keadaan yang sangat menakutkan. Setelah itu, ayah tirinya tu menghubungi team polis untuk mintak pertolongan. Isabella terdengar yang ayah tirinya tuu menghubungi pihak polis, Isabella keluar rumah dengan keadaan yang bajunya berlumuran darah. Polis datang tak lama selepas ayah tirinya membuat panggilan ke team polis. Mereka mendapati mayat emaknya terletak di dalam bilik mandi dengan badanya luka lebam dan mukanya hancur akibat tusukan tajam yang digunakann Isabella.

Isabella berjaya melarikan diri ke supermarket berhampiran rumahnya di mana dia berada di sana dengan tujuan untuk membersihkan darah yang ada pada dirinya dengan mereka cerita di mana dia kata baru lepas di perkosa. Di sebabkan Isabella ni cantik, pekerja supermarket ni percaya dan bantu Isabella ni siap dengan mencuci rambutnya dan ganti pakaiannya. Isabella sempat minta tolong kepada pekerja di situ untuk tidak menghubungi pihak polis. Sepatutnya pekerja kat situ curigalah kan. haahhhaha entah lah. nak jadikan cerita Isabella melarikan dirikan.. 

 30 OGOS 2020 


Pihak polis berjaya menemukan Isabella selepas 16jam menyorok di dalam garaj rumah orang. maka tertangkaplah Isabella ni. Setelah Isabella sudah ditangkap oleh pihak polis, ayahnya Robert Guzman bebetul-betul sedih kerana baru kehilangan bekas isterinya iaitu emak kandung anaknya dan terpaksa menerima hakikat bahawa anak kandungnya sendiri yang membunuh bekas isterinya dan sudah ditangkap oleh pihak polis.


Apa yang Robert Guzman ni galat sangat kerana, dia fikir masa dia telefon Isabella untuk menasihati anaknya lepas bekas isterinya minta pertolongannya. Dia beraggap sudah berjaya menasihati anaknya walaupun pada awalnya dia bentak-bentak marah emaknya. Lama-lama dia dengar macam Isabella berlembut hati untuk tidak berbuat perkara yang diluar jangkaan terhadap emak kandungnya itu seperti berjanji dia tidak akan buat lagi. Robert Guzman tidak menyangka beberapa jam kemudian selepas dia menasihati anaknya.. Isabella membunuh bekas isterinya atau emak kandung anaknya sendiri.

30 OGOS 2013 - PEMBICARAAN KES PEMBUNUHAN OLEH ISABELLA GUZMAN

Tidak menunggu lama, hari yang sama selepas menangkap Isabella Guzman. Hakim telah memutuskan untuk membicarakan tentang Isabella Guzman atas tuduhan telah membunuhan Yun Mi Hoy  emak kandungnya sendiri. Haa, inilah yang menjadikan viral. Di mana di mahkamah Isabella masuk keruang perbicaraan kelihatan tidak merasa bersalah langsung, tambahan dia boleh melemparkan senyuan ke beberapa wartawan yang sedang merakam di perbicaraan itu.


Ketika perbicaraan sedang berlangsung, polis menyerahkan bukti permohonan seperti tongkat besball yang ada berhampiran dengan jenazah Yun Mi Hoy serta pisau yang digunakan oleh Isabella.. Laporan bedah siasat mayat terhadap emaknya menunjukan menerima tikaman benda tajam sebanyak 151 kaliiaitu 35 kali di wajah dan 51 kali di leher.. Dalam perbicaraan terus diajukan soalan apa motifnya untuk membunuh emaknya itu sendiri. Dalam pembelaanya, Isabella ini mengaku ini emaknya kandungnya bukan Yun Mi Hoy. Tetapi emak kandungnya Cecela. Iaitu bayangan wanita suara yang menemaninya dari kecil hingga ke besar. Suara wanita ini yang sering dia dengar dalam kepalanya.


Pada suatu hari, kata Isabella .. Suara-suara cecela ini suruh membunuh Yun Mi Hoy supaya Isabella boleh menyelamatkan dunia. "Sebab itu Tuan Hakim saya membunuh dia". Selepas dari pembicaraannya, dia telah dirawat ke doktor pakar jiwa ke atas Isabella dan mereka mengatakan bahawa Isabella mengalami gangguan mental SKIZOFRENIA. Di mana Isabella tidak dapat membezakan halusinasi dengan kehidupan nyata.

 Dihantar ke hospital mental 


Pada sidang pengadilan, selepas meninjau hasil penilaian mental seorang hakim memutuskan bahawa Isabella didapati tidak bersalah atas alasan masalah mental. Isabella sebenarnya dikatakan mula mengalami gangguan mental sejak dari kecil selepas ibu bapanya bercerai. Dr. Richard Pounds menjelaskan gadis ini didiagnosis skizofrenia paranoid. Malah, ketika disidang pengadilan untuk mempertanggungjawabkan perbuatannya, Isabella yang kini berusia 25 tahun sempat tersenyum ke arah kamera wartawan. Isabella juga sering berhalusinasi, sering bercakap seorang diri dan tertawa sendiri. Oleh itu, Isabella telah dihantar ke Institut Kesihatan Mental Coloradi di Pueblo dan bukannya di penjara.

1 Comments