SEKARANG DAH BOLEH TUNAIKAN ZAKAT SECARA ONLINE DI RHB BANK

Korang tahu tak zakat ni sangat penting dan wajib untuk kita sebagai orang muslim. Sebelum ni aku pernah ceritakan panjang lebar di entry yang lepas. Tapi kali ni aku nak kongsikan dekat korang bagaimana fungsi Lembaga Zakat Selangor dapat membantu keluarga B40 yang terkesan akibat Covid-19.


Aku percaya ramai yang terkesan dengan sekarang ni susulan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0. Kehilangan punca pendapatan dan hilang tempat bergantung yang selama ini dia lah tunjang utama keluarga memberi tempat teduh, makan dan pakaian untuk keluarga. Ini baru golongan keluarga dari M40. Bagaimana pula dengan golongan keluarga dari B40?


Secara jujurnya, aku juga terjejas masa PKP 3.0 haritu, satu per satu kepentingan pekerja di syarikat aku ditarik satu per satu. Majikan hanya berikan jawapan yang sama apabila mereka membuat keputusan untuk tarik kepentingan pekerja iaitu terjejas PKP katanya. Tapi, aku masih bersyukur kerana aku masih ada pendapatan. Alhamdulillah. Dan kini, ekonomi juga sedang dibaik pulih. Ramai sudah tarik nafas lega. 



Bila ekonomi sudah semakin pulih, pendapatan pun sudah semakin pulih.. Jangan lupa pulak tunaikan tanggungjawab kita sebagai orang Islam untuk menunaikan zakat. Bayar zakat ni tak susah pun. Korang tak payah susah-susah nak balik kampung halaman ke nak pergi beratur dekat kaunter pusat zakat ke.. tak perlu dah semua tu. Sebab sekarang semuanya dihujung jari,

BAYAR ZAKAT SECARA ONLINE DI RHB BANK


Takpe kan kalau aku nak ingatkan korang. Jika korang masih ada pekerjaan, perniagaan, berharta seperti emas, wang simpanan, pelaburan dan lain-lain. Maka korang wajib untuk buat tafsiran. Sekiranya cukup nisab , jangan tangguh nak bayar. Simpan resit tu. Bolehlah korang tunjukkan bukti untuk buat pelepasan cukai. Korang boleh rujuk di laman web Lembaga Zakat Selangor untuk maklumat lebih lanjut bab ni. 


Cara pembayaran zakat secara online ni ada banyak cara kalau di Lembaga Zakat Selangor tau. sebelum ni aku ada terangkan cara pembayaran secara online di public bank. Kali ni aku baru jumpa cara macam mana nak bayar zakat secara secara RHB Banking online. Sangat mudah dan pantas kalau korang jenis yang busy seharian. Waktu korang makan boleh bayar kejap. Jangan nak bagi alasan dah weyh, hahaha




Menariknya di Lembaga Zakat Selangor, sentiasa tak kering idea untuk menggalakkan korang untuk tunaikan kewajipan korang dengan mengadakan kontes Menang & Kongsi. Korang berpeluang untuk memenangi dan juga akam kongsikan bersama asnaf terpilih. Boleh rujuk link ini untuk maklumat lanjut berkaitan Jom Tunai Zakat "Menang & Kongsi".. Hahh ! gitueww.. bertambah pahala korang.. 

---------------------------------------

Tunaikan kewajiban berzakat anda. Info lanjut:

No Telefon : 1-300-88-4343 (9:00 pagi hingga 4:00 petang)

0 Comments