BAYI 6 BULAN BOLEH MAKAN APA? MOMIES PERLU KETAHUI 4 DAY WAIT RULES

Siapa kat sini teruja bila anak dah nak masuk 6 bulan selain Mimin? hahaha aku rasa rata-rata ibu anak satu biasanya akan teruja dan akan mengkaji awal sebulan sebelum anak masuk 6 bulan. Persoalan masa tu. Nak bagi bubur kosong atau puree dulu? Pergi Klinik Kesihatan nurse nasihat suruh bubur kosong. Baca blog dan pengalaman elok bagi Puree sebab takut baby sembelit makan bubur kosong. 
 
whatsapp mimin : 013-2088832
 
Mulailah dengan menawarkan beberapa sudu setiap hari, dan memperkenalkan satu makanan baru pada satu-satu masa, setiap beberapa hari, untuk memantau reaksi alergi sebelum bergerak ke makanan baru. Ibu bapa dengan alergi makanan perlu membincangkan kebimbangan dengan pakar pediatriknya. 
 
 
Sesetengah kanak-kanak mungkin memerlukan banyak pendedahan kepada rasa baru sebelum menikmatinya. Tekstur sangat penting untuk memperkenalkan makanan. Kebanyakan bayi lebih suka memulakan dengan tekstur yang lebih lembut, licin dan secara beransur-ansur bergerak ke arah makanan yang lebih kasar teksturnya.
 

Apakah “4 Days Wait Rule”? 

 
“4 Days Wait Rule” adalah cara yang sangat mudah untuk memeriksa kemungkinan reaksi terhadap makanan baru seperti sensitiviti makanan atau alahan makanan. Ingat bahawa sebagai tambahan kepada tindak balas alahan yang mungkin, makanan juga boleh menyebabkan masalah pencernaan seperti sakit perut, gas yang menyakitkan atau masalah kotoran. Memperkenalkan makanan baru, satu makanan pada satu ruang masa iaitu selama 4 hari. Misalnya, memperkenalkan bayi kepada avokado pada hari Isnin dan kemudian tunggu hingga Jumaat untuk memperkenalkan makanan lain.
 
FAYADH JOURNEY 4DAYS WAIT RULE
 
Apabila anda memperkenalkan makanan baru selama beberapa hari, anda lebih mudah untuk menentukan sama ada bayi anda bertindak balas dengan baik terhadap makanan tersebut. Adalah penting untuk mengikuti peraturan “4 Days Wait Rule” apabila memperkenalkan bayi anda kepada makanan pejal baru, terutamanya pada peringkat permulaan. Ini adalah yang paling penting jika anda atau ahli keluarga anda mempunyai sejarah alahan makanan.
 
 
Berikutan peraturan tunggu empat hari danmemperkenalkan makanan baru satu demi satu juga akan membolehkan anda dengan mudah mengasingkan dan mengenal pasti makanan yang mendatangkan alahan kepada anak anda. Sekiranya anda mengesyaki bayi anda mengalami tindak balas yang buruk terhadap makanan baru, anda akan mempunyai senarai makanan yang menjadi penyebabnya.

Anda boleh cuba memperkenalkan makanan baru pada waktu pagi atau petang. Ini akan membolehkan anda menangani apa-apa tindak balas yang tidak baik apabila ahli pediatrik anda mudah untuk dihubungi. Sekiranya reaksi buruk berlaku pada waktu pagi atau petang, ia akan menyebabkan sedikit gangguan pada rutin yang harian bayi. 
 

Contoh makanan pelengkap umur 6 bulan

  • Bijirin, dimasak, bijirin tunggal bijirin atau bijirin bayi dengan susu ibu atau formula
  • Pisang mashed, avokado atau kacang masak 
  • Lemak wortel, kacang atau kentang manis yang dimasak
  • Daging dan ayam yang dimasak
  • Mentega kacang murni dengan air 

FAWWAZ BABY FOOD SET BABY 6 BULAN

Korang ! Mimin baru je join Team Fawwaz sebulan lebih. Sambil bagi Fayyadh makan, sambil kongsi apa yang Fayyadh makan dengan korang.  Bukan apa, ada set baby food dari Fawwaz ni dapat jimatkan masa korang nak sediakan makanan baby. Bukan tu je, tak payah risau makanan basi bila travel atau bekalkan anak dekat pengasuh. bawah ni Mimin list kan produk makanan bayi 6 bulan dari baby food Fawwaz tau.

 

 

    


 
 Kalau nak jimat boleh Momies grab Combo set ikut budget Momies okehh..

 
Mimin cuma nak mudah kan Momies sediakan makanan untuk si manja Momies. Mimin faham, anak-anak punya ragam ni tak boleh nak baca. Kalau okay tenang lah nak sediakan makanan mereka. Tapi, kalau yang tak boleh di letak.. Memang Fawwaz je lah jalan penyelesaiannya.

------------------------------------------------
INFO LANJUT

FAWWAZ BABY FOOD BY MIMIN ADAM

0 Comments