PENANTIAN 2 TAHUN AKHIRNYA IBU BAPA DAPAT TUNAIKAN HAJI TAHUN 2022

Dapat tawaran panggilan Haji pada tahun 2020 ditangguhkan dan tak pasti tahun bila pada masa itu akan dapat berita gembira seperti ini. Sama ada nama yang disenaraikan pada tahun 2020 akan kekal atau pun dibubarkan. Sama ada peserta mahupun kakitangan Tabung Haji juga tak ada jawapan. Antra punca utamanya adalah Penularan Covid-19 yang melanda 1 dunia.

 

TAHUN 2022 ADA REZEKI MENJADI TETAMU ALLAH S.W.T


Seramai 14,306 jemaah haji dari Malaysia dibenarkan untuk mengerjakan haji tahun ini iaitu 45 peratus daripada kuota biasa yang diberikan oleh kerajaan Arab Saudi.

 

TERIMA TAWARAN HAJI

Ya Allah, aku yang sebak bila ibu dan bapa aku merupakan salah seorang bakal haji tahun 2022. Apatah lagi perasaan mereka yang kita tak dapat digambarkan. syukur akhirnya doa kalian termakbul jua. Banyak sebenarnya persiapan Haji 2022 yang telah dirumitkan dengan SOP Covid-19 agar tak menular semasa Ibadah Haji sedang dijalankan. 

Syarat Haji 2022 

Kerajaan Arab Saudi tentunya telah membuat penilaian serta penelitian dalam semua aspek bagi memastikan keselamatan para jemaah haji untuk melaksanakan Rukun Islam kelima terjamin. Berikut dikongsikan syarat-syarat haji yang ditetapkan oleh Kerajaan Arab Saudi bagi tahun 2022. Antara syarat yang dikenakan ke atas jemaah haji tahun ini ialah:

Kesemua syarat yang ditetapkan bertujuan demi memastikan kesihatan dan keselamatan kesemua jemaah haji dari seluruh dunia. Syarat kesihatan untuk layak pergi haji bertambah ketat. Menurut TH, faktor syarat yang ketat ini adalah disebabkan kerana mengambil kira situasi ancaman COVID-19 serta peralatan dan petugas Haji yang terhad.

 

Antara syarat yang menjadi sebab seseorang itu tidak layak pergi haji:

1) Obesiti BMI 40 dan ke atas (automatik tidak layak)
2) Obesiti BMI 35-40 dan mempunyai 1 penyakit kronik seperti DM/hypertension
3) Pesakit DM dengan bacaan Hba1c 8.0% ke atas
4) Perokok dengan penyakit paru-paru kronik (COPD) walaupun tahap ringan

 
BUAT PCR DUA HARI SEBELUM BERANGKAT

 
Nak dijadikan asbab mereka untuk jadi tetamu Allah, Bapa dah berapa tahun berhenti merokok. Paras gula ibu pun cantik. Paling syukur mereka punya PCR Test alhamdulillah negetif dan selayaknya mereka pergi. Jadi, buat awak yang tengah merancang untuk tunaikan Haji pada tahun mendatang. Pastikan awak dah berhenti merokok, jaga pemakanan dan pastikan sebelum 65 tahun awak dah pergi tunaikan haji okay. Insyaallah, urusan kalian akan dipermudahkan untuk perkar-perkara yang baik

Entry seterusnya mimin citer pasal persiapan haji mereka okay.


0 Comments