Johor | Rumah Usang Tan Swee Hoe

Johor | Rumah Usang Tan Swee Hoe | Kalau nak pergi MnM Homestay ke nak pergi Batu Pahat Mall ke atau nak pergi Kluang Ayer Hitam ke, Kalau min tak memandu, mesti Mimin tengok rumah Tan Swee Hoe, Sampai tahun lepas, Mimin rasa ada penghuni rumah tu, sebab Mimin perhatikan ada kereta dan ada astro dekat rumah tu. Walaupun semak, tapi nampak macam ada yang menjaga rumah tu.


Tapi sekarang, Mimin tengok rumah tu makin usang, kereta, astro dah takde. Semak samun dah meninggi, tingkap dah banyak lopong-lopong. Apa yang menarik minat mimin nak tulis pasal rumah tu adalah, sekitar kawasan situ, di namakan Jalan Tan Swee Hoe atau lebih dikenali Jalan Convent. Sebab ada sekolah Convent kat situ. Jom baca serba sedikit pasal Tan Swee Hoe ni apa kaitannya dengan Jalan dan rumah sebesar tu waktu zaman Mimin belum Lahir lagi. Rumah sekarang yang mimin duduk pun belum sebesar tu. hihi

Sumber artikal..




Tan Swee Hoe, yang dikebumikan di Bukit Brown. T Tan Swee Hoe datang ke Singapura sebagai anak muda dan bekerja di sana, akhirnya menjadi salah seorang pengasas Ho Hong Bank, dan kemudian menjadi pengarah Perbadanan Perbankan Cina Overseas (OCBC) selepas bergabung dengannya. Beliau juga mempunyai dua term, presiden Dewan Perniagaan Cina Batu Pahat, pemegang saham Ho Aik Steamships. Tan Swee Hoe adalah ahli Majlis Negeri, Johore dan menerima gelaran S.M.J (Setia Mahkota Johore) dari kerajaan Johor pada tahun 1929 atas sumbangannya. Beliau memiliki beberapa harta di Singapura dan Batu Pahat.


Rumah Agam Tan Swee Hoe

Berdekatan rumahnya adalah jalan utama, dan nama Street adalah Jalan Tan Swee Hoe (1.861872, 102.952064) dan Kuil Cina yang penaungnya Tan Swee Hoe dan renovasinya dimungkinkan oleh salah seorang anak lelaki Tan Suan Khiong.
160 Jalan Kluang, 83000 Batu Pahat,  Johor
Ukiran Pintu Masuk
Pemandangan ketika rumah dan perkarangan pada suatu masa dulu
Tan Swee Hoe meninggal dunia pada usia 67 tahun pada pukul 11:00 pagi pada 29 Julai 1939 di No 759 Grove Road, Singapura dan dikebumikan pada 6 Ogos 1939 di Bukit Brown, Hill 4, Bahagian C, plot 1684. Beliau terselamat oleh 2 janda (Madam Lim Lai Hua dan Madam Yap Ann Nim), 6 anak lelaki (Tan Suan Khiong, Tan Suan Chee, Tan Suan Chew, Tan Suan Chuan, Tan Suan Kok dan Tan Suan Poh) dan 6 anak perempuan, menantu lelaki (Yap Leong Teck, Chiok Eng Khiam, Lim Bock Seng dan Phay Chong Whatt), 3 anak perempuan mertua dan 33 cucu
 
Untuk nama anak lelaki terdapat variasi ejaan sebagai penyelidikan lanjut menunjukkan nama tengah Suan juga dieja sebagai Swan. Salah seorang isterinya, Madam Lim Lai Hu meninggal dunia pada 25 Januari 1941 pada 10:10 malam pada usia 46 di 759 Grove Road.
 

Anak | Tan Suan Khiong

 
Mr and Mrs Tan Suan Khiong
Anak sulungnya, Tan Swan Khian (atau Tan Suan Khiong), meninggal dunia pada usia 54 tahun pada 27 Mac 1948. Beliau merupakan Pengerusi Ho Hee Ltd, Batu Pahat; pengerusi Ho Guan Investment, Singapura dan pengarah Ho Aik Steamships, Singapura. Dia meninggalkan seorang janda dan 12 orang anak. Tan Swan Khian dikebumikan di tanah perkuburan cina di Jalan Tanjung Labuh, Batu Pahat. 

Anak | Tuan Suan Poh

 

Tuan Suan Poh telah dianugerahkan Dato Paduka Mahkota Johor (D.P.M.J.) pada tahun 1976 sempena Ulang Tahun ke-82 Sultan Johor. Tuan Suan Poh meninggal pada 16 Julai 1985 pada usia 56 tahun. Dia terselamat oleh isterinya, Datin Ng Siew Ling, anak-anak; David Tan Hock Yiam dan Richard, Tan Hock Meng dan anak perempuan; Penny Tan Chee Peng, Lily Tan Chee Luan. The cortege berlepas dari 111, Jalan Kluang.

TERKINI DI RUMAH USANG TAN SWEE HOE

Sekarang dah tak macam ni dah kawasan perumahan Tan Swee Hoe ni. Kebanyakan rata-rata jutugambar akan jadikan tempat ni port untuk outdoor pengantin atau shoot gambar kat sana. Memang Ohsem laa.Cuba tengok gambar kat bawah ni. Sumber Nurul Ilmiah
 
 




4 Comments