TARIKAN DI LANGKAWI | MAKAM MAHSURI

Makam Mahsuri adalah merupakan tempat yang dipercayai di mana Mahsuri binti Pandak Maya dikuburkan di Pulau Langkawi, Kedah. Ia terletak sekitar 12km dari Kuah dan terletak dalam kawasan kompleks Kota Mahsuri, Mukim Ulu Melaka. Cerita rakyat menyatakan Mahsuri dikuburkan di tempat dia melepaskan nafas terakhirnya selepas dia dihukum bunuh di Padang Mat Sirat. 
Kehidupan dan sejarah Mahsuri telah dilitupi lagenda pulau tersebut yang sememangnya terkenal dengan lagenda dan kisah rakyatnya. Kisah yang paling popular tentang kehidupan beliau adalah ketika saat akhir sebelum beliau dibunuh yang hingga kini dijadikan sebagai bahan untuk persembahan teater bangsawan hinggalah kepada cerita kanak-kanak. 

MENARIK DI MAKAM MAHSURI


1. Ziarah Makam Mahsuri


Makam Mahsuri telah dibina semula dan dilengkapi dengan muzium, teater traditional dan rumah Kedah yang mewakili rumah binaan Langkawi yang popular ketika itu, dikatakan dibina di bekas tapak rumah Mahsuri. Sebuah perigi yang digelar perigi Mahsuri turut terdapat dalam kompleks tersebut. 

2. Raplika Rumah di Sekitar Makam Mahsuri 

info rumah Mahsuri
Rumah Mahsuri
dapur Mahsuri


Katanya untuk buang air senang kat sini, hahaha tak tahu betul ke tak.
*update* katanya ini untuk tempat basuh tangan. Siapa rasa betul atau tidak boleh komen kat bawah.
Mahsuri binti Pandak Mayah merupakan seorang gadis kelahiran Pulau Langkawi. Beliau dilahirkan oleh pasangan Pandak Maya dan Mak Andam pada penghujung kurun ke-18 Masihi di Kampung Ulu Melaka, Langkawi. Mahsuri turut digelar sebagai Puteri Mahsuri dan dengan jolokan Puteri Langkawi.
 

 

Rumah Penghulu
Rumah Penghulu
Ada banyak lagi sebenarnya tarikan sekitar rumah dan di dalam rumah, tapi kalau aku masukkan kat dalam ni semua, kau tak nak datang sendiri jejakkan kaki kat sini kan. hehe

3. Perigi 

Info Telaga Mahsuri

Telaga Mahsuri
Telaga Mahsuri terletak tidak berapa jauh dari makamnya. Air telaga ini telah digunakan untuk mandi dan mencuci semasa Mahsuri lahir ke dunia. Telaga ini telah digunakan hingga ke akhir hayatnya dan juga telah digunakan untuk memandikan jenazah Mahsuri. Katanya, air telaga ini dapat menyembuhkan penyakit kulit. wallahualam 

3. Mini Muzium Mahsuri


Kat sini tak boleh amik gambar, so gambar di atas ni sumber google. Aku kat sini lama tau. Sampai eyra dah makan buah kat luar. hahaha. Aku sejenis suka dengan sejarah yang jenis macam ni. Tak tahu sejak bila suka sejarah. Yang pasti masa zaman sekolah tidur jee masa cikgu sejarah mengajar. hahaha

5. Raplika di sekitar Makam Mahsuri



Wan Aishah, Generasi ke 7 Mahsuri (lawa jugak)

raplika tombak


Korang juga boleh membeli cenderamata yang bertemakan Langkawi untuk di bawa pulang sebagai hadiah atau kenangan kerana banyak kedai-kedai yang menjual cenderamata di sini.  Kalau menggunakan perkhidmatan kereta sewa, jangan risau kerana tempat letak kereta percuma.
Harga Tiket Makam Mahsuri
Harga tiket Makam Mahsuri 2018, masa aku survey sebelum jejakkan kaki ke Langkawi harga tiket RM7.00 untuk dewasa. Yaa, ini bermaksud harga akan berubah bila-bila masa saja.

Tiket bagi warganegra (tunjuk kad pengenalan siap-siap)

Dewasa : RM 12.00
Kanak-kanak : RM 6.00


-------------------------------------------------------------------
Info Lanjut :

Waktu Operasi:
 8am - 6pm (Isnin-Jumaat)
8am - 6:30pm (Sabtu & Ahad)

Lokasi & Hubungi:
Makam Mahsuri's
Jalan Makam Mahsuri, Kampung Mawat, Mukim Ulu Melaka.
Phone: +604-955 6055;

5 Comments

  1. Kakfiza penah pergi sekali je LAngkawi, tu pun tak puas jalan.uwaaa nak pegi lagi

    ReplyDelete
  2. hi nak tanya..anggaran berapa lama luangkan masa dekat makam mahsuri tu?

    ReplyDelete
  3. Hai farahin, akak tak tahu nak contact awak macam mana, untuk soalan awak tuu. 1jam hingga 1 jam setengah. bergantung pada korang nak bergambar macam mana atau minat sejarah awak macam mana.

    ReplyDelete
  4. Ade diskaun x utk lwatan sekolah?

    ReplyDelete
  5. Cik.. Mana pulak tempat buang air kat situ... Umah tok saya mcm tu jugak, tapi tok saya tak buang air kat situ..

    Tu mungkin tempat basuh tangan @ basuh pinggan bekas makanan.. Bila basuh kat situ, ayam bawah rumah boleh makan sisa makanan..

    Harap dapat membantu kekeliruan ini..

    ReplyDelete