MINGGU KELIMA CABARAN JOM KURUS 1 MALAYSIA MUSIM 11

October 16, 2018
Ehh ingatkatkan musim kali ini tak ada sesi Muay Thai. Tapi jangkaan aku meleset. Ternyata ada Muay Thai season kali ini seperti JK1M 10 | TEAM BATU PAHAT (MINGGU KE EMPAT)


APA ITU MUAY THAI?

Sukan ini berasal dari negara seribu pagoda, Thailand. Pada masa ini, sukan Muay Thai sangat dikehendaki. Pakej body shapping yang dibawa oleh Muay Thai membuat sukan ini lebih menarik bagi mereka yang sedang menjalani diet. Muay Thai melakukan banyak pergerakan bulat seperti siku dan tendangan yang berkesan untuk mengetatkan badan sambil membakar lemak tubuh.

10 KELEBIHAN MUAY THAI


Selain berguna untuk melindungi dan melindungi diri mereka dari jenayah, terdapat banyak faedah yang diperoleh daripada melakukan sukan ini, seperti:
1. Mengekalkan berat badan
Bagi mereka yang ingin diet, selain mengawal selia diet boleh mencuba sukan Muay Thai. Latihan ini boleh membakar lemak di dalam badan. Bagi mereka yang ingin mengekalkan berat badan ideal mereka, adalah dinasihatkan untuk melakukan sebahagian daripada latihan dua kali seminggu. Dengan tempoh senaman selama satu jam untuk setiap sesi latihan.

2. Mengekalkan kesihatan
Manfaat latihan muay thai adalah sesuai untuk semua orang bahkan bagi mereka yang tidak muda lagi, tetapi perlu ada pengurangan pergerakan berbanding dengan golongan muda. Ramai yang mengikuti sukan ini dengan alasan untuk mengekalkan kesihatan. Muay Thai dipercayai menekan kolesterol jahat dan menekan tekanan darah tinggi.
3. Meningkatkan stamina.
Muay Thai diajar pada masa Raja Pha Cao Sua untuk melatih tenteranya pada masa itu. Dengan pergerakan yang menggabungkan langkah kaki, tendangan, melompat, pukulan dan teknik siku meningkatkan jisim otot kita. Dengan melakukan senaman muay thai secara berkala boleh meningkatkan stamina.
4. Buat kulit lebih berseri
Pergerakan lincah di muay thai menyebabkan peluh keluar dengan cepat. Toksin yang keluar melalui peluh dan metabolisme badan menjadi lancar dengan faedah sukan muay thai. Lama kelamaan ia boleh menjadikan kulit anda sihat dan lebih berseri.
5. Meningkatkan kekuatan kaki
Sukan Muay Thai sering menggunakan kaki sebagai salah satu teknik pertempuran. Pergerakan kaki ini dapat menguatkan otot badan dan kaki bawah.
6. Membentuk pinggul
Mahu mendapatkan bentuk pinggul yang indah, boleh diperolehi dengan menggunakan muay thai. Pergerakan pada lutut dan tendangan boleh membentuk pinggul.
7. Mengekalkan kesihatan mentalBerikutan sukan muay thai bukan sahaja mengekalkan kesihatan fizikal tetapi dapat mengekalkan kesihatan mental. Muay Thai yang dilakukan secara rutin boleh secara tidak langsung meningkatkan disiplin diri. Latihan keras boleh membentuk keberanian dan peluh yang keluar dari hasil senaman dapat menghilangkan hormon yang menyebabkan kecemasan dari tubuh.
8. Menguatkan sistem imun badan
Faedah latihan muay thai untuk tubuh dapat meningkatkan imuniti. Sistem imun yang lebih kuat boleh menjadikan tubuh lebih tahan terhadap pelbagai penyakit.
9. Tubuh lebih teruja
Latihan Muay Thai menyebabkan peluh berlebihan. Tetapi tubuh tidak menjadi lemah kerana itu. Muay Thai terbukti menjadikan kadar hormon serotonin melonjak. Hormon ini menjadikan tubuh bertenaga dan lebih teruja.

10. Menguatkan kilat
Tulang kering yang pada awalnya sensitif terhadap perlanggaran akan menjadi kurang sensitif dengan latihan Muay Thai yang biasa.

Haa, amacam? Seronok sebenarnya program Jom Kurus ni. Aktiviti workout akan jadi lebih menarik dalam Jom Kurus 1 Malaysia. Untuk musim ke 11 ni dah tamat. Jangan sedih jangan muram, Sebab selagi korang alert dengan pengumuman dari Kevin Zahri, selagi tu ada peluang lagi untuk sertai. 

------------------------------------------------------------

info Lanjut
019 282 7820 (Kaka) atau 013 502 8006 (Page)
 

4 beleter:

Cantik Sihat Semulajadi by Umi Nazrah said...

Wah bestnya! Reramai macam ni terasa kemeriahannya. Baru lah bersemangat. Hehe

CikLa Shahril said...

Terbaiklah...

mamapp said...

Semoga berhadapan.. mmg best kalau Ada Feng kan

ai said...

Tak dapat nak join JK1m11. Tunggu JK1M12 lah.

Powered by Blogger.
Back to Top