SINOPSIS RIVER WHERE THE MOON RISES (2021)

Hai korang. Aku yakin dan pasti ramai peminat Scarlet Heart : Moon Lover termasuk lah aku. tengok banyak kali pun tak bosan. Kalau Scarlet Heart Moon Lover ni mengisahkan tentang kerajaan raja-raja di dinasti Goryeo (Taejo, Hyejong, Jeongjong, dan Gwangjong), tetapi kita tidak tahu pasti apakah raja tertentu benar-benar mati kerana keracunan atau macam mana. Macam tu juga adik-beradik dia tu yang sebenarnya mati sebab apa. 
 

 

Untuk sekian kalinya, aku tertunggu untuk kesinambungan cerita Moon Lover ni. Banyak desas-desus cakap nanti Wang So masuk pulak ke zaman Hae So. Akhirnya 2021 membuka tirai The River Where Moon Rises. Aku punya lah excited bagitahu orang kampung Scarlet Heart 2 dah keluar. Sekali lain daaa. Bukan kisah dari Wang So dengan Hae So. hahaha.

 

 THE RIVER WHERE MOON RISES

Menurut kisah rakyat, yang ditulis pada abad ke-12 Samguk Sagi atau Sejarah Tiga Kerajaan Korea. The River Where The Moon Rises terletak pada abad ke-6 Goguryeo, sebuah kerajaan Korea yang terletak di bahagian utara dan tengah Semenanjung Korea dan bahagian selatan dan tengah Manchuria. Episod pertama drama yang rumit bermula dengan seorang puteri muda yang ingin belajar kemahiran bertarung pedang sehingga suatu hari dia dapat memerintah negaranya. Sebaliknya, rancangan politik dan rancangan pembunuhan memaksanya untuk bersembunyi. 


Puteri Pyeonggang teman ibunya dalam perjalanan panjang ke bahagian selatan kerajaan, di mana mereka bertemu General On Hyup dan Putra On Dal. Kim So Hyun juga akan memegang watak ibu Pyeonggang, Ratu Yeon, sementara Kang Ha Neul akan memainkan peranan sebagai ayah On Dal, Jeneral On Hyup. 

 


On Hyup adalah General dan ketua suku Sunnobu yang dihormati. Dia bertanggungjawab melindungi sempadan selatan Goguryeo. Dalam pertemuan itu, Permaisuri Yeon telah meminta bantuan Panglima On Hyeop menangani konspirasi yang sedang berlaku di ibu kota, namun kedua-dua mereka telah terbunuh dalam proses itu.
 

 
Walaupun Pyeonggang dilahirkan sebagai puteri, dia akhirnya menjalani kehidupan sebagai Yeom Ga Jin, seorang pejuang yang sukar dengan status sosial seorang rakyat biasa. Kejadian penting dari masa kecil Pyeonggang akan menandakan permulaan transformasinya dan kehidupan baru sebagai pejuang. Sejak episod pertama, penonton akan dijemput untuk mengungkapkan kehidupan Pyeonggang dengan plot yang penuh dengan peristiwa dan aksi. Watak Puteri Pyeonggang digambarkan sebagai seorang yang mempunyai karisma yang kuat. Sementara itu, On Dal mempunyai hati yang lembut.
 

BARISAN PELAKON RIVER WHERE THE MOON RISES


Kim So-Hyun memegang watak sebagai Ratu Yeom & Puteri Pyeonggang atau Yeom Ga-Jin

Kim mempunyai lebih daripada satu peranan dalam drama. Dalam episod pembukaan dia memerankan ibu Puteri Pyeonggang, Ratu Yeom, kemudian dia memainkan peranan sebagai puteri, ketika memegang nama Yeom Ga-jin. Semasa puteri mengalami trauma kehilangan ibunya, dia juga kehilangan ingatannya tentang istana. Dia menjadi pembunuh upahan Ga-jin, yang walaupun memiliki kemahiran mempertahankan diri, tidak memiliki rasa ingin membunuh. Ga-jin dapat mengakhiri waktunya sebagai pembunuh jika dia melakukan satu lagi pembunuhan, tetapi percubaan itu akan membawanya ke istana yang akan bawa dia balik.

Ji Soo sebagai On Dal

Ini juga akan membawanya ke On Dal, anak lelaki jeneral berani yang membela ibunya. On Dal lelaki yang bergantung kepada kekuatan fizikal untuk terus hidup dan bukan licik, tetapi dia telah lama memandang rendah kemampuannya sendiri. Dalam kisah rakyat, puteri menggunakan kepintarannya untuk membantu keluarga On Dal menjadi berjaya dan membantunya menjadi jeneral yang hebat. In River Where The Moon Rises, puteri pejuang dan On Dal akan bertempur bersama untuk mengubah takdir.
 


Lee Ji-hoon sebagai Go Geon dan Choi Yu-Hwa sebagai Hae Mo-yong
 

Go Geon seorang jeneral yang mencintai puteri Hae Mo-yong, seorang wanita yang ingin menguasai Goguryeo. Peranan utama yang diambil oleh Kim dan Ji Soo pada awalnya ditawarkan kepada pelakon Son Ye-jin dan Kang Ha-neul. Kedua-duanya tidak dapat menerima tawaran itu, walaupun Kang memang muncul dalam peranan ayah On On yang terbatas dan intens, jeneral On-hyeop.

 

REVIEW RIVER WHERE THE MOON RISES BY MIMIN ADAM


Mulanya aku ingatkan Moon Rises ni sambungan cerita Moon Lover. Penat aku cuba match kan karekter Moon Lover dekat Moon Rises tak kena. Mana tak nya. Sepatutnya Wang Jung ni adik tiri kepada Wang Wook tapi kali ni kenapa pulak Wang Jung jadi anak Wang Wook. Dan kenapa Wang Wook tukar nama Jadi General On Hyup. Sudahnya aku tak faham story nya apa. Aku kena ulang semula tengok Moon Rises ni sebab sebelum ni aku cuba letakkan kat dalam kepala ni season baru Moon Lover. hahaha kelakar. Takde kena mengena pun Moon Lover dengan Moon Rises. 

0 Comments