10 TIPS BAKAL PENGANTIN MEMILIH KATERING KAHWIN YANG SEDAP

Nak ikutkan majlis resepi aku bakal diadakan pada 28 November 2020. Malang sekali nasib aku, sebab buat kali kedua aku tak dapat lagi buat majlis pada tarikh yang telah dicadangkan disebabkan kes penularan pandemik Covid-19 mencanak-canak bagai mencucuk langit. haih terpaksa lah aku tunda.. Tah tah kali ni aku batalkan terus agaknya. hahaha

Sebagai bakal pengantin selain tarikh, tema, bridal dan photographer. Katering sangat penting. Kalau tak ada katering macam mana para tetamu yang hadir nak menjamu selera. Takkan nak tengok pengantin semacam tanpa makan kan. 



Perkahwinan merupakan perkara yang bernilai dalam kehidupan setiap orang. Termasuklah aku walaupun aku tak dapat buat majlis  sebab Covid-19 nih. Oleh sebab itu, pengurusan majlis perkahwinan adalah sangat penting. Bagi mengelakkan masalah, zaman kini ramai yang memilih untuk mendapatkan khidmat katering perkahwinan.

Pelbagai persoalan yang bermain difikiran bakal pengantin. Adakah katering kahwin yang ditempah itu memuaskan? Dimomok-momokan dengan viral di media sosial berkaitan tiba hari majlis, katering tak muncul tiba sebab tersalah berurusan dengan kaki penipu dan macam macam lagi krikteria yang perlu dititik beratkan dalam pemilihan katering.


10 TIPS MEMILIH PERKHIDMATAN KATERING BUAT BAKAL PENGANTIN SUPAYA TIDAK TERSALAH PILIH


Bakal pengantin kadang kala tidak kisah bila pihak katering menyebutkan harga janji kualiti dan makanan dan perkhidmatan yang diberikan terbaik. Ada pula pelanggan meminta diskaun super duper murah juga ada. Tapi apa yang penting, bakal pengantin sebenarnya amat berhati-hati sewaktu proses survey perkhidmatan katering. Pelbagai soalan yang ditujukan supaya bakal pengantin betul-betul berpuas hati. 


TIPS 1 BUAT KAJIAN KATERING KAHWIN DI KAWASAN BERHAMPIRAN ANDA


Sebelum Covid-19 muncul meriah betul pameran pengantin telah diadakan. Disitulah aku menggali pakej-pakej yang ada disediakan. Iyelah nak berebut pelanggan kan.. Tapi aku rasa agak sukar ketika Covid-19 muncul.



Menggunakan media sosial sebagai medium untuk mencari katering yang menjadi kebanyakkan pilihan pelanggan seperti di Facebook dan instagram. Di laman sesawang juga boleh dapat kerana ramai syarikat katering yang ada laman rasmi mereka. Setiap pakej yang ditawarkan ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Kebiasaannya pakej mahal mempunyai kualiti yang lebih baik dan eksklusif. Tetapi pakej murah bukanlah bermaksud tidak berkualiti. 


TIPS 2 TESTIMONI 


Jangan lupa untuk melihat diruang komen dan review dari pelanggan yang pernah menggunakan khidmat katering mereka. Sekiranya komen dari pelanggan mereka positif, maka bolehlah senaraikan katering tersebut sebagai pilihan.


Nak mudah, cuba tanya kawan atau saudara-mara yang pernah menggunakan khidmat katering tersebut. Lagi disarankan.. 


TIPS 3 PILIH SYARIKAT KATERING BERPENGALAMAN



Kalau boleh, memilih syarikat katering yang berpengalaman dalam bidang penyediaan makanan kerana risiko memilih katerer yang baru nak mula sangat tinggi. Antara risikonya adalah makanan basi, penghantaran lewat dan banyak lagi permasalahan yang pernah kita dengar


TIPS 4 SENARAI PENDEK PILIHAN KATERING 



Kalau boleh dari 10 senarai katering yang dipilih, cuba pilih 2 katering pilihan mengikut budget dan perkhidmatan yang ditawarkan. Pemilihan katerer bergantung kepada bajet yang mampu kita keluarkan. Terpaling penting adalah budjet sangat mempengaruhi pemilihan katering semasa majlis perkhawinan tersebut.


TIPS 5 TEMA MAJLIS



Sekiranya dah rancang mempunyai tema untuk majlis perkahwinan, pastikan katering yang terpilih boleh menyediakan mengikut tema masjlis perkahwinan tersebut. Contohnya tema tradisional, pihak katering menyediakan menggunakan dulang klasik sesuai dengan tema perkahwinan korang tuu agar meninggalkan kesan untuk para tetamu merasi tema majlis yang sudah ditetapkan


TIP 6 DAPATKAN SEBUT HARGA (QUOTATION)


Dokumen yang menerangkan mengenai perkhidmatan yang mereka tawarkan kepada kita serta berapa jumlah yang akan dibayar bagi perkhidmatan yang ditawarkan. Hubungi penasihat katerer yang telah disenarai pendekkan dan minta sebut harga dari mereka.



Jangan malu atau segan untuk bertanya kepada penasihat jualan jika terdapat persolan atau kurang faham berkaitan dengan quotation tersebut. Ini amat penting untuk korang membandingkan quotation antara katering yang di senarai pendekkan


TIPS 7 BERSEMUKA DENGAN PIHAK KATERING



Berjumpalah dengan katerer yang paling diinginkan berdasarkan hasil bendingan quotation sebelum ini. Tujuan bersemuka dengan pihak bersekemuka adalah memastikan katerer pilihan memiliki tapak perniagaan yang kukuh dan dapat meyakinkan kita untuk memilihnya sebagai katering yang akan diambil untuk berkhidmat disepanjang majlis perkahwinan berbaloi dengan bayaran yang dikenakan. 


TIPS 8 FOOS TASTING


Pihak katering akan meminta bakal pengantin hadir untuk merasai lauk-lauk yang bakal dihidangkan di majlis kahwin anda nanti. Jangan skip ya bahagian ni dengan hanya melihat gambar sahaja dah cukup untuk terus tetapkan menu. Tolong jangan percaya ya, zaman sekarang banyak filter telefon yang boleh membuatkan makanan dalam gambar begitu menyelerakan.



Food testing ni merupakan pengesahan berdasarkan review dan komen yang pernah korang baca dalam media sosial mereka sebelum ni terhadapa hidangan untuk jamuan kahwin nanti. Susah untuk menilai sendirian. Bawalah bersama ibu bapa atau kakak abang atau sesiapa sahaja ahli keluarga supaya mereka juga boleh beri pendapat. Ialah, lain orang lain cita rasa kan.


TIPS 9 TERMA BAYARAN


Kebanyakkan katering akan meminta bayaran pendahulun 10% sebagai tanda setuju untuk menggunakan khidmat mereka dan akan lock tarikh majlis korang supaya dapat berikan khdimat yang sempurna ketika majlis berlangsung. Pastikan elak daripada membayar 50% atau jumlah penuh sebagai bayaran pertama.



Terma bayaran atau berapa banyak anda ingin membayar bergantung kepada perbincanga anda bersama katerer tersebut. Elakkan daripada membayar secara tunai atau ke akaun milik individu.


TIPS 10 SENTIASA MENGIKUTI PERKEMBANGAN DARI MASA KE SEMASA (KEEP IN TOUCH)



Pastikan sentiasa keep in touch dengan pihak katerer sehinggalah tiba hari bahagia. Maklumkan semula kepada pihak katerer jika terdapat maklumat baru atau perkara yang ingin anda kemaskini kepada mereka. Jangan lupa untuk ucapkan terima kasih kepada mereka kerana sudah bertungkus lumus menjayakan hari bahagia korang

FIRDAUS CATERING & CANOPY (FSC) PILIHAN KATERING TERBAIK DI BATU PAHAT

Firdaus Catering & Canopy atau FSC katering adalah satu nama menjadi perbualan ramai di Batu Pahat dalam industri perkahwinan dan juga dikenali dengan pemilik yang muda dan peramah, makanan yang sedap dan tahan lama sehingga malam pun makanan masih tahan.. Mempunyai rekod yang baik dan terbukti semua pelanggannya berpuas hati dengan servis mereka. Paling menarik, FSC menawarkan harga semuanya mampu milik.



Kepada mereka yang mahukan food testing boleh buat temujanji dengan pihak FSC. Mereka akan berikan secara percuma dan tidak memerlukan bayaran. Janji kena ambil sendiri di tempat mereka.


MENU UTAMA FIRDAUS CATERING & CANOPY (FSC)


Nasi Baryani
Nasi Putih 10%
Daging Baryani
Ayam Merah
Pencuk
Sayur Dalca


KELEBIHAN MEMILIH FIRDAUS CATERING & CANOPY (FSC)


Kelebihan bakal pengantin memilih mereka ketika majlis perkahwinan semestinya korang akan dapat layanan istimewa dari pengasas dan mesra pramusaji. Antara lain lebihan :

  • Hadir awal dan tepat pada tarikh majlis korang
  • Firdaus Catering & Canopy berdaftar dengan SSM
  • Berpengalaman lebih 5 tahun
  • Barang yang disediakan bersih, sentiasa di lap serta berkualiti
  • Maklum balas dari Tuan Rumah amat memuaskan

Zaman pandemik ni sangat menitik beratkan Standard Operation Procedure (SOP) majlis perkahwinan. Pihak Firdaus Catering & Canopy (FSC) akan bertugas untuk patuhi sop yang ditetapkan. Jadi bakal pengantin luar sana tak perlu bimbang tak ada orang yang nak bertugas untuk cek suhu dan lain lain lagi.

-------------------------------------------------------
Doakan majlis mimin minggu depan berjalan dengan lancar 28.11.2020 Sabtu ni ya. Dah kali ke berapa tah nak adakan majlis tapi tergendala yang tak dapat dielakkan. Entry ni akan dikemaskini selepas aku punya majlis berjalan. Ini adalah entry ikhlas aku. Tak ada bayaran. Jarang aku promote orang tak berbayar ni nak nak zaman serba bayar. Sebabkan niche aku lifestyle. Jadi aku tak kisah untuk semua ini. Sebab semua ni kehidupan dan jalan yang aku sudah lalui sepanjang perkahwinan
 
[UPDATE 16.12.2020] baru ada kesempatan nak update review aku sendiri berkaitan dengan service yang aku gunakan dari Firdaus Catering & Canopy (FSC) tempoh hari. Rata-rata aku dengar dari ahli keluarga dan tetamu yang hadir ke majlis aku semua tiptop. Dari segi menyajikan, SOP dan makanan yang dihidangkan sedap. Kami sedia maklum bahawa tetamu akan kurang dari sepatutnya. Sepatutnya pihak catering dah sedia maklumkan kepada tuan rumah bahawa makanan terlebih. Kami boleh sediakan apa yang patut untuk tetamu bawa pulang. Kami bayar penuh. Tapi, makanan tak habis yang banyak. Tak maklumkan kepada kami dan bawa pulang.  Apa-pun, kami minta maaf sebab ada termarah dan tabih hormat kepada pihak FSC kerana sangat professional ketika menghadap pelanggannya. Aku amik iktibar, dan harap pihak cateing di luar sana jangan cepat-cepat simpan makanan. Maklumkan kepada tuan majlis. Mereka sudah bayar semuanya. okay. bye

Info Lanjut :
Instagram : @KateringBatuPahat
Contact : 017-7546742
Based : Batu Pahat

0 Comments